V-type engine | enjin jenis V | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Enjin berbilang silinder biasanya enam atau lebih yang disusun dalam dua barisan silinder yang condong pada sudut tertentu, membentuk huruf V apabila dilihat dari hadapan atau belakang. Enjin jenis ini digunakan untuk menambah baik keseimbangan enjin berbanding enjin sebaris di samping dapat mengurangkan gegaran enjin. Enjin ini juga mengurangkan penggunaan ruang enjin dan menghasilkan konfigurasi enjin yang lebih padat. Banding enjin sebaris. |
dual fuel engine | enjin bahan api duaan | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Enjin yang boleh beroperasi dengan menggunakan dua jenis bahan api yang berlainan. Penggunaan bahan api tersebut boleh secara berasingan dan berturutan seperti enjin petrol-gas asli atau digunakan serentak mengikut nisbah campuran tertentu seperti enjin diesel-biodiesel. Dalam enjin petrol-gas asli, petrol hanya digunakan untuk memudahkan pembakaran ketika enjin sejuk dan semasa memecut. Dalam enjin diesel-biodiesel pula, diesel digunakan untuk membantu pembakaran biodiesel. |
engine performance | prestasi enjin | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Keadaan enjin ketika beroperasi atau berfungsi dalam pelbagai keadaan seperti yang diingini oleh pemandu. Prestasi enjin yang baik bermakna enjin mampu menghasilkan respons yang baik mengikut masukan yang diberikan oleh pemandu. Enjin berprestasi baik boleh dicapai sekiranya kenderaan diselenggarakan dengan sempurna dan mengikut jadual penyelenggaraan. Lihat juga penalaan enjin. |
I-head engine | enjin kepala-I | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Jenis enjin yang mempunyai semua injap di kepala silinder. Keadaan ini membolehkan kepala silinder senang dipisahkan daripada blok enjin dan enjin dapat diselenggara dengan lebih mudah. |
in-line engine | enjin sebaris | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Enjin yang mempunyai konfigurasi semua silinder tersusun dalam satu baris atau satu lajur. Contohnya, enjin 4 silinder sebaris dan enjin 6 silinder sebaris. |
flat-head engine | enjin kepala leper | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Enjin yang mempunyai konfigurasi injap pengambilan dan injap ekzos dalam blok enjin. Oleh itu, kepala silinder menjadi leper kerana fungsinya dikurangkan menjadi penutup kepada blok enjin sahaja. |
pancake engine | enjin bertentang | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Enjin yang mempunyai dua baris silinder bertentangan dalam satah yang sama. Enjin ini biasanya dipasang secara mendatar dengan bilangan silinder yang genap seperti mendatar-4 dan mendatar-6. |
air-cooled engine | enjin pendinginan udara | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Enjin yang didinginkan dengan cara mengalirkan udara di sekeliling silinder. Contohnya, enjin motosikal berkuasa kecil dan sederhana. |
engine control system | sistem kawalan enjin | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Sistem yang mengubah input dari enjin dan mempelbagaikan variasi input parameter enjin untuk mendapatkan output enjin yang diingini. Sistem ini boleh dikawal oleh pemandu secara manual, automatik atau secara elektronik melalui isyarat penderia dalam enjin. |
compression ignition engine | enjin pencucuhan mampatan | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Enjin yang menggunakan haba yang dijanakan daripada proses mampatan udara semasa lejang mampatan, untuk memulakan pembakaran. Proses ini merupakan kaedah pencucuhan yang biasa digunakan dalam enjin diesel. |