episode | episod | Muzik | Tiada | Bahagian sekunder dalam sesebuah karya. Bahan yang terkandung berkontras dengan bahagian primer. Episod mungkin melibatkan bahan sedia ada dan juga melibatkan modulasi. |
binge-watch | tonton lewah | Umum | Tiada | Perbuatan menonton beberapa episod program televisyen dalam tempoh masa yang singkat secara berlebihan. |
podcast | siar pod | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Suatu bentuk penyiaran episod audio atau video digital yang bersiri menerusi Internet dan sering digunakan dalam e-pembelajaran. Pengguna yang melanggan perkhidmatan ini boleh memuat turun fail dan mendengarnya menggunakan pemain media pada komputer, peranti media mudah alih seperti iPod daripada hos dan pembekal kandungan kursus siaran. |
epic drama | drama epik | Kesusasteraan | Tiada | Drama yang mengandungi siri atau episod yang dibuat secara mudah, bertujuan untuk mengingatkan para penonton agar tidak leka dengan mainan perasaan masing-masing. Drama epik biasanya berkisar tentang cerita kepahlawanan atau perjuangan. Contohnya, drama epik berjudul Warkah Terakhir oleh Wan Asliza. Dalam epik merupakan suatu kaedah penulisan drama yang diperkenalkan di Jerman oleh Erwin Piscator dan Bertolt Brecht sekitar tahun 1920-an. Lihat juga kesan keterasingan, teater epik. |
comic relief | kelegaan komik | Kesusasteraan | Tiada | Kelegaan khalayak daripada ketegangan emosi melalui kehadiran watak, episod atau dialog lucu. |
intermittent chronic pain | sakit kronik berselang-selang | Kejururawatan | Tiada | Kesakitan kronik yang dicirikan oleh episod kesakitan sekali-sekala. |
formulaic | formulaik | Kesusasteraan | Tiada | Bentuk bahasa yang menggunakan formula. Bentuk bahasa ini dicirikan oleh pengulangan frasa kodi untuk menggambarkan sifat, situasi, episod, dan babak yang sama dalam sesuatu cerita. Bentuk bahasa ini mencirikan sastera yang dicipta secara lisan atau dipengaruhi oleh gaya penciptaan lisan. Formulaik juga dikenali sebagai �ungkapan tetap�. |
variant | varian | Kesusasteraan | Tiada | Sesuatu yang berbeza dalam naskhah sastera daripada yang lazim dari segi ejaan, perkataan, perbandingan, gambaran tokoh, dan episod. Suntingan varian ialah kerja suntingan yang dilakukan terhadap keseluruhan teks yang berlainan. |
plot | plot | Kesusasteraan | Tiada | Jalan cerita atau susunan peristiwa dalam sesebuah karya mengikut hukum sebab dan akibat. Plot biasanya ditemui dalam karya sastera seperti novel, drama, dan teater. Susunan episod dalam plot tidak semestinya mengikut urutan yang bersifat kronologi. Struktur plot yang konvensional mengandungi eksposisi, koplikasi, dan resolusi. Eksposisi ialah bahagian awal yang memperkenal setiap watak. Hubungan dan kerencaman watak tersebut menimbulkan konflik, sama ada antara watak atau dalam diri watak itu sendiri. Komplikasi ialah tahap pertengahan cerita yang mengembangkan konflik dan mengakibatkan ketegangan, kejutan dan muslihat, sehingga mencapai tahap klimaks, iaitu titik tumpuan cerita. Resolusi pula merupakan bahagian akhir yang memberi peleraian sesebuah plot. Namun, tidak semua naratif memperlihatkan struktur plot yang konvensional. Plot yang tidak konvensional tidak bersifat kronologi. Oleh itu, plot itu tidak mengikut rentetan eksposisi, komplikasi dan resolusi. Contohnya, ada naratif yang plotnya langsung tidak memberikan resolusi, malah ada naratif yang tidak mempunyai plot yang jelas. Contoh novel yang memperlihatkan plot yang konvensional ialah Hikayat Faridah Hanum oleh Syed Syeikh al-Hadi, dan novel Sangeetha oleh Azizi Haji Abdullah, sementara novel Daerah Zani oleh A. Samad Said memperlihatkan plot yang bukan konvensional. |
kabuki | kabuki | Kesusasteraan | Tiada | Teater tradisi Jepun yang merangkumi unsur muzik, tari, dan dialog. Teater ini dimulakan oleh Okuni, seorang penari perempuan Jepun pada tahun 1603. Hampir semua drama kabuki berbentuk melodrama. Setiap drama mengandungi beberapa episod dan apabila disambungkan episodnya menjadi suatu persembahan yang panjang. Drama kabuki boleh dibahagikan kepada dua bahagian. Pertama, Jidaimono, iaitu cerita sejarah yang mengisahkan nilai tradisi Samurai. Kedua, Sewamono yang menceritakan tentang kaum pedagang. Kabuki menggunakan cara persembahan yang dilebih-lebihkan dan mencantumkan gaya deklamasi dengan gerak tarian. Peranan utama dalam kabuki dibahagikan kepada Tachiyaku, iaitu orang yang taat setia, Katakiyaku, orang yang jahat, Wakashukata, orang muda, Dokekata, pelawak yang baik dan yang jahat, dan Onnagata yang merupakan peranan perempuan yang dimainkan oleh lelaki. Chikamatsu Monzameon (1653-1724) merupakan dramatis kabuki yang terkenal dan beliau menulis antara 25 hingga 50 buah drama. Seorang lagi penulis drama kabuki yang terkenal ialah Takeda Izumo (1691-1756). Drama kabuki yang termasyhur ialah Chushingura. |