xenon transient | fana xenon | Sains Nuklear | Kejuruteraan Reaktor | Peningkatan atau penurunan mendadak kepekatan xenon (penyerap neutron) di dalam teras reaktor nuklear untuk sementara waktu akibat perubahan kuasa reaktor nuklear. |
transient calculation | pengiraan fana | Sains Nuklear | Kejuruteraan Reaktor | Lihat time-dependent calculation. |
transient rod | rod fana | Sains Nuklear | Kejuruteraan Reaktor | Lihat air follower control rod (AFCR). Lihat juga transient rod drive assembly. |
transient thermal analysis | analisis terma fana | Nanoteknologi | Teknik Pencirian Nanobahan | Kaedah untuk mengukur perubahan suhu dan kuantiti haba bahan yang berbeza dari masa ke masa. |
anticipated transient without scram (ATWS) | kejadian fana tanpa skram dijangka | Sains Nuklear | Kejuruteraan Reaktor | Kejadian yang diramal berlaku hanya sementara tanpa mengakibatkan skram pada reaktor. |
transient rod drive assembly | himpunan pemacu rod fana | Sains Nuklear | Kejuruteraan Reaktor | Pepasangan yang terdiri daripada komponen mekanikal, elektrik dan pneumatik yang direka bentuk untuk memacu pergerakan rod kawalan pengikut udara. |
kit'ah | kit'ah | Kesusasteraan | Puisi | Puisi yang berkembang dalam kesusasteraan Arab-Parsi. dalam unsur Arab kit'ah bermakna berkerat-kerat, terputus-putus atau berpatah-patah. Lazimnya bentuk kit'ah ini tidak dikongkong oleh sesuatu ikatan sama ada pola, irama mahupun rima. Tema dan persoalan yang diungkapkan dalam baris-baris kit'ah ini berkisar pada nasihat atau panduan hidup masyarakat. Bentuk kit'ah ini dapat dilihat pada contoh yang dipetik daripada buku Harun Mat Piah, Puisi Melayu Tradisional, Satu Pembicaraan Genre dan Fungsi. Jikalau kulihat dalam tanah pada ehwal sekalian insan, Tiadalah kudapat bezakan pada antara rakyat dan sultan. Fana juga sekalian yang ada, dengarkan yang Allah berfirman. Barangsiapa yang di atas bumi itu lenyap jua. |
qi?�ah | qi?�ah | Kesusasteraan | Tiada | Bentuk puisi tradisional yang berupa gubahan puitis yang mengandungi tidak kurang daripada dua bait serangkap, dan tiada had bagi bilangan baitnya. Ada pandangan mengatakan, satu-satu qit�ah tidak boleh melebihi 12 bait, namun ada yang menyatakan baitnya boleh menjangkau 20 bait, atau melebihi 30 bait. Walau bagaimanapun qit�ah yang afdal dan penulisnya dipandang tinggi jika dia berjaya menukil kurang daripada 12 bait dan matlamat nukilannya tercapai. Antara cabang qit�ah ialah al-qasidah dan al-ghazal. Contoh qit�ah yang dicipta oleh Anvari adalah seperti yang berikut: Hark e sa�y-i bad kunad dar haqq-i khalaq Hamchu sa�y-i khish d binad jaza,; Hamchunin farmudad dar nub,; �Laysa lilk-insni illa ma-sa`�a�. Ertinya: �Sesiapa bertindak buruk kepada Tuhan sekalian makhluk, Dia kan melihat balasan buruk seperti tindakan itu, Bak kata Allah dalam al-Quran, Tiada balasan kecuali apa diusahakan!� Dalam sastera Arab, qit�ah ialah puisi yang terdiri daripada empat hingga enam bait. Dalam sastera Melayu, qit�ah ialah sejenis puisi yang panjangnya tidak menentu dan iramanya tidak teratur, isinya mengandungi pengajaran yang baik dan nasihat yang berguna. Contohnya, qit�ah yang dipetik daripada Taju�s-Salatin oleh Bukhari al-Jawhari: Jikalau kaulihat dalam tanah pada ehwal sekalian insan, Tiadalah kau dapat bedakan pada antara rakyat dan sultan, Fana juga sekalian yang ada, dengarkan yang Allah berfirman, Kullu man �alayha fan, Barang siapa yang di atas bumi itu lenyap jua. Lihat juga al-ghazal, al-qasidah. |