crankshaft gear | gear aci engkol | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Gegancu yang dipasang pada hujung aci engkol dan berfungsi untuk memacu gear atau gegancu pada aci sesondol. Nisbah gear di antara gear aci engkol dengan gear aci sesondol ialah 2:1 yang menghasilkan laju putaran aci sesondol dua kali ganda berbanding laju putaran aci engkol. Kedua-dua gear atau gegancu ini dihubungkan menggunakan tali sawat atau rantai. Lihat juga gear aci sesondol. |
timing chain | rantai pemasaan | Kejuruteraan Automotif | Industri Pembuatan Kereta | Rantai yang dipacu oleh gegancu pada aci engkol untuk memacu gegancu pada aci sesondol bagi membuka rangkaian injap. |
timing belt | tali sawat pemasaan | Kejuruteraan Automotif | Industri Pembuatan Kereta | Tali sawat bergigi yang dipacu oleh gegancu pada aci engkol untuk memacu gegancu pada aci sesondol bagi membuka rangkaian injap. |
drive chain | rantai pacuan | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Rantai yang mengelilingi dua atau lebih gegancu. Rantai ini berfungsi untuk menghantar kilasan dan kuasa kepada aci atau komponen lain yang dihubungkan dengan gegancu yang berputar. |
sprocket | gegancu | Sukan | Lumba Basikal | Alat yang menggerakkan roda melalui putaran rantai. |
fixed wheel | gegancu tetap | Sukan | Lumba Basikal | Salah satu alat di bahagian roda belakang. yang mempunyai bilangan gerigi yang tetap. |
free wheel | gegancu bebas | Sukan | Lumba Basikal | Alat yang mempunyai bilangan gerigi yang tetap atau yang boleh bertukar-tukar. |
claw coupling | cangkuk gigi/gegancu | Komunikasi Massa | Tiada | Tiada |
claw (film/tv) | gigi gegancu (filem/tv) | Komunikasi | Tiada | Tiada |
camshaft gear | gear aci sesondol | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Gegancu yang dipasang pada hujung aei sesondol dan dipacu oleh gear aci engkol. Gear ini juga digerakkan mengikut pemasaan enjin. Nisbah gear untuk gear aci engkol dan aci sesondol ialah 1:2. Lihat juga gear aci engkol. |