Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[peng.ga.jian] | ڤڠݢاجين

Definisi : urusan menggaji: majikan perlu mengemukakan permohonan kpd Urusetia P~ Pekerja Asing di kementerian itu. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[peng.ga.jian] | ڤڠݢاجين

Definisi : hal, urusan dsb menggaji atau membayar gaji: Mereka sedang meneliti skim ~ baru itu. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata penggajian


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
إجازة الذمةpengupahan/penggajianAgama IslamFiqhBayaran yang diberikan kerana sesuatu tugas atau tanggungjawab yang dibuat dalam perkara yang diharuskan oleh syarak.
إجارة الذمةpengupahan/ penggajianAgama IslamFiqhBayaran yang diberikan kerana sesuatu tugas atau tanggungjawab yang dibuat dalam perkara yang diharuskan oleh syarak.
due course of employmentmengikut perjalanan penggajianUndang-undangTiadaTiada
gross incomependapatan kasarPentadbiran PerniagaanTiadaJumlah yang diterima oleh pembayar cukai daripada sumber tertentu termasuk perniagaan, penggajian, dividen, faedah dan lain-lain.
collective bargainingperundingan kolektifPengurusanPerancanganSuatu proses perundingan antara majikan dengan kumpulan pekerja mengenai peraturan dan isu-isu dalam hubungan pekerja-majikan seperti penggajian, persekitaran kerja, faedah-faedah dalam perkhidmatan dan aspek-aspek lain termasuk pampasan dan hak pekerja. Perundingan ini dijalankan secara formal dalam suasana yang baik bagi mencapai faedah dan kebaikan bersama. Kumpulan pekerja yang lebih formal dan teratur dengan suara yang lebih berpengaruh diwakili oleh kesatuan sekerja. Contoh kesatuan sekerja yang melakukan perundingan kolektif ialah Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE), yang menuntut perlindungan keselamatan yang lebih terjamin semasa mereka menjalankan tugas.
bureaucratic characteristicsciri-ciri birokratikPentadbiranTiadaElemen-elemen pentadbiran yang tidak bersifat personal melibatkan tugas-tugas sah yang diperinci dengan jelas; rantaian pemerintahan; prosedur pemilihan pekerja yang terselenggara; perlantikan kakitangan; perkembangan kerjaya dan penggajian; penggunaan peraturan tertentu dan kawalan yang seragam. Antara ciri-ciri birokratik ialah agihan kerja mengikut profesion dan hirarki dalam sesebuah organisasi dari jawatan tertinggi hingga ke peringkat bawahan; kuasa yang berbeza mengikut hirarki dan hubungan pekerja dengan pihak pentadbiran yang bersifat rasmi yang ditentukan oleh peraturan. Peraturan ini juga turut mengawal dan menentukan tingkat kualiti dan produktiviti; pemilihan pekerja berdasarkan kelayakan yang sesuai dan tidak dipengaruhi oleh hubungan peribadi.

Kembali ke atas