continuous skill | kemahiran selanjar | Sains Sukan | Biomekanik | Kelas kemahiran yang tidak memperlihatkan permulaan dan pengakhiran yang nyata. Tahap permulaan dan pengakhiran perlakuan kemahiran ini ditentukan oleh pelaku. Contohnya, berjalan, berenang atau berbasikal. |
characterization | pencirian; perwatakan | Kesusasteraan | Tiada | Imej-imej manusia yang diimaginasikan penulis dicipta dengan begitu meyakinkan sehingga pembaca dapat merasakannya sebagai sesuatu yang nyata dan dari segi ukuran sesebuah cereka. |
critical point | titik genting | Sains Nuklear | Kejuruteraan Reaktor | Suhu dan tekanan sesuatu bahan yang wujud serentak dalam fasa cecair dan gas secara seimbang tanpa perbezaan fizikal yang nyata. |
mediated narration | pengisahan bermediasi | Kesusasteraan | Tiada | Pengisahan yang meninggalkan kesan akan kehadiran pengisah atau penceritanya. Pengisahan bermediasi merupakan pengisahan yang nyata dan bukan terselindung, iaitu pengisahan yang mengutamakan diegesis dan pemberitahuan, lebih daripada mimesis. Lihat juga mimesis. |
realpolitik | realpolitik | Sains Politik | Tiada | Istilah Jerman yang bermaksud politik yang nyata atau sebenar. Istilah ini merujuk kepada fahaman realis yang menganggap politik sebagaimana yang ternyata, bukan seperti yang diharapkan oleh fahaman idealis. Istilah ini biasanya digunakan dalam hal yang berkaitan dengan dasar luar. |
anti-play | antidrama | Kesusasteraan | Tiada | Karya drama yang mengetepikan konvensi tradisional, dan secara sengaja mengherot-herotkan bentuknya dengan mengabaikan plot yang nyata dan perkembangan watak. Biasanya dialog dalam antidrama tidak berurutan dan menyukarkan pemahaman maknanya Sesetengah dramatis telah menggunakan teknik antidrama ini, contohnya dramatis Theatre of the Absurd seperti Samuel Beckett dan Eugene Lonesco yang menghasilkan karya berjudul Rhinoceros. Antara dramatis di Malaysia yang menggunakan teknik ini ialah Dinsman dalam dramanya Ana dan Bukan Bunuh Diri. |
metaphor | metafora | Kesusasteraan | Puisi | Gaya bahasa kiasan atau perbandingan. Sifat gaya bahasa ini ringkas, padat, tersusun rapi dan biasanya terdiri daripada dua perkataan. Satu daripada perkataan itu bersifat konkrit, iaitu nyata dan menjadi objek untuk difikirkan. Satu perkataan lagi bersifat abstrak (mujarad), iaitu tidak nyata, yang menjadi pcmbanding. Contohnya, 'perahu waktu' dan 'di laut umur' dari puisi "Ke Pelabuhan Jauh" karya A. Wahab Ali. |
nazam | nazam | Kesusasteraan | Tiada | Bentuk puisi Melayu tradisional yang setiap rangkapnya terdiri daripada dua baris mengikut gaya timbangan syair Arab. Setiap baris itu mempunyai persamaan bunyi di hujungnya. Secara umumnya, puisi ini tidak begitu popular dalam kalangan alim ulama. Mereka mencipta nazam dengan melagukannya sebagai puji-pujian, khususnya terhadap Nabi Muhammad SAW. Contohnya, sebahagian daripada nazam �Pujio� atau Jawahir Sunniah oleh A.H. Edrus (Persuratan Melayu 2, 1960): Muhammad yang dibangkitkan akan dia, Dengan surah tauhid Tuhan yang sedia. Pada masa sangat umum syiriknya, Dengan sebab sangat banyak jahilnya. Maka menunjuklah ia akan kita, Dengan bujuk lagi nasihat yang nyata. Tunjuk pula hingga perang dengan pedang, Maka nyatalah agama putih terang. Mudah-mudahan membalas akan dia, Dengan baik bagi pihak yang mulia. Istilah nazam berasal daripada bahasa Arab nazm yang bermaksud �susunan�. |
illusion | ilusi | Perubatan | Psikiatri | Keadaan yang wujud secara tidak nyata dan hanya suatu khayalan. |
reference | rujukan | Kesusasteraan | Tiada | Hubung kait antara entiti linguistik dengan dunia hakiki. Dalam falsafah bahasa dan ilmu semantik, rujukan boleh difahami sebagai hubung kait simbolik antara ungkapan linguistik dengan sesuatu objek yang konkrit atau abstrak yang dilambangkan oleh ungkapan linguistik itu. Apa yang dilambangkan oleh ungkapan linguistik itu. Apa yang dilambangkan atau dirujuk oleh sesuatu kata di dunia nyata diistilahkan sebagai rujukan kata tersebut, contohnya rujukan bagi kata �kucing� ialah haiwan kucing dalam dunia nyata. Rujukan merupakan suatu aspek maksud yang perlu dibandingkan dan dibezakan dengan maksud konseptual atau maksud kognitif sesuatu kata. Maksud konseptual diistilahkan sebagai maksud denotasi yang tiada kaitan dengan dunia nyata tetapi hanya wujud secara abstrak dalam sistem bahasa. Imej mental sesuatu rujukan boleh disamakan dengan apa yang dilambangkan dalam istilah Saussure. |