Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : laki-laki; kelelakian kelaki-lakian. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : manusia drpd jantina yg tidak melahirkan anak dan merupakan pasangan kpd perempuan; laki-laki; peria. kelelakian 1 sifat lelaki; tingkah laku lelaki: Encik Ramli memiliki sifat-sifat ~ yg tulen. 2 keberanian; ketangkasan; kegagahan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)


Definisi : 1 jenis manusia sbg pasangan kpd perempuan: anak ~. 2 ki sifat berani; keberanian: Dia hendak menunjukkan ~nya kpd kita. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Adakah anda bermaksud : lelaki

Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata lelaki

Puisi
 

Terang bulan terang di kali,
     Buaya timbul disangka mati;
Jangan percaya mulut lelaki,
     Lain di mulut lain di hati.


Lihat selanjutnya...(3)
Peribahasa

Penghisap candu gelap.

Bermaksud :

Lelaki yang berbuat jahat secara rahsia dengan perempuan, akhirnya akan ketahuan juga.

 

Lihat selanjutnya...(48)

183

Like father, like son

Sifat atau kelakuan anak lelaki lazimnya mengikut sifat atau kelakuan bapanya juga.

Bagaimana acuan begitulah kuihnya

She married to the most eligible bachelor in town. But now, rumor has it that he intends to marry another girl. She has reason to believe it as he father-in-law used to have four wives! Like father, like son, indeed.

Dia mengahwini jejaka idaman setiap gadis. Namun begitu, kini timbul desas desus bahawa suaminya itu akan berkahwin lagi. Dia terus percaya kerana bapa mertuanya sendiri pernah kahwin empat! Benarlah, bagaimana acuan begitulah kuihnya .

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(42)

Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
botoi [bo.toj] kata nama[bo.toj]kata namalelaki.Anak aku lima-lima botoi.[A.nA A.ku li.mA.li.mA bo.toj]Anak saya lima-lima lelaki.
orang balai[o.ÒAN bA.lAj] bayi lelakiAnak aku hat baru ni orang balai.[A.nA A.ku hAt bA.Òu ni o.ÒAN bA.lAj]Anak saya yang baru ini lelaki.
ponen[po.nEn]kata namalelaki yang berperwatakan seperti perempuan; jebong, daraiTukang set rambot tu bukan pompuan tapi ponen.[tu.kAN set ÒAm.bot tu bu.kAn pom.pu.wAn tA.pi po.nEn]Pendandan rambut itu bukan perempuan tetapi lelaki.
jebong[dZ«.boN]kata namalelaki yang berperwatakan seperti perempuan; ponen, darai.Kalu tak dengak sora dia mati-mati aku ingat pompuan, rupanya jbong.[kA.lu tA/ d«.NA)Ö s.ÒA di.jA mA.ti.mA.ti A.ku i.NAt pom.pu.wAn Òu.pA.øA dZ«.boN]Kalau tidak mendengar suaranya saya ingatkan perempuan, rupanya lelaki.
darai[dA.ÒAj]kata namalelaki yang berperwatakan seperti perempuan; jebong, ponen.Mati-mati aku ingat pompuan, dengaq sora baru aku tau yang dia darai.[mA.ti.mA.ti A.ku in.gAt pm.pu.wAn d«.NA)Ö s.ÒA bA.Òu A.ku tAw jAN di.jA tu dA.ÒAj]Sungguh-sungguh saya ingat perempuan, dengar suara baru saya tahu yang dia itu darai.
   2. menarik kulit bahagian hadapan kemaluan lelaki ke bahagian belakang.   
pegu[p«.gu]kata kerjamenjodohkan seseorang lelaki dengan perempuanMak Teh nak pegu anak penakan dia dengan anak dara tok imam.[mA teh nA p«.gu A.nA p«.nA.kAn di.jA d«.NAn A.nA dA.ÒA to i.mAm]Mak Teh hendak menjodohkan anak saudaranya dengan anak dara tok imam.
pedukang aruih[p«.du.kAN A.ÒuC] lelaki yang suka berfoya-foya dengan perempuanLeman tu pedukang aruih, pantang tengok pompuan.[l«.mAn tu p«.du.kAN A.ÒuC pAn.tAN tE.N pom.pu.wAn]Sulaiman suka berfoya-foya, pantang tengok perempuan.
begomoi[b«.go.moj]kata kerjabercumbu-cumbuan antara lelaki dengan perempuan yang bukan mahram.Tok imam tangkap Timah dengan Man dok begomoi tang telaga.[to i.mAm tAN.kAp ti.mAh d«.NAn mAn do b«.go.moj tAN t«.lA.gA]Tok imam menangkap Timah dan Man sedang bercumbu- cumbuan di telaga.
sambot mentah[sAmbot m«n.tAh] kenduri di pihak pengantin lelaki yang dibuat sehari selepas kenduri di pihak pengantin perempuanPenganten takat Aloq Setaq dengan Pineng tu kita buat sambot mentah.[p«.NAn.ten tA.kAt A.l)Ö s«.tA)Ö d«.NAn pi.neN tu ki.tA bu.wAt sAmbot m«n.tAh]Pengantin sekadar Alor Setar dan Pulau Pinang kita buat kenduri sehari selepas kenduri di pihak pengantin perempuan.
12

Kembali ke atas