Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini. Sila rujuk capaian Kamus Dalam Talian ini.
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata anak

Puisi
 

Anak-anak di kayu tinggi,
     Tempat galah si daun pisang;
Anak dagang menumpang di sini,
     Bajulah basah kering di pinggang.


Lihat selanjutnya...(627)
Peribahasa

Anak harimau takkan menjadi anak kambing.

Bermaksud :

Orang yang berani takkan penakut. (Bandingkan dengan: a. Anak anjing takkan menjadi anak musang jebat, b. Anak kambing takkan menjadi anak harimau).

 

Lihat selanjutnya...(181)

89

Charity begin at home

Urusan keluarga atau orang yang terdekat dengan kita haruslah diutamakan sebelum mengambil berat halo rang lain.

(Anak) kera di hutan disusukan, anak sendiri di rumah kebuluran

He should look after his sick children first before flying off to the neighbouring country to help those tsunami victims. Perhaps someone should remind him that charity begin at home.

Dia seharusnya menjaga anak-anaknya yang sakit itu terlebih dahulu sebelum terbang kenegara jiran untuk membantu mangsa tsunami. Mungkin ada orang yang perlu mengingatkannya bahawa janganlah anak kera di hutan disusukan, anak sendiri di rumah kebuluran

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(55)

Glosari Dialek Kelantan

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
glelok[glE.l)/]kata adjektifberkenaan jalan, anak sungai dan lain-lain yang sangat bengkang-bengkok, tidak lurus.Anok sunga tu glelok srupo ula keno palu.[A.n/ su.NA tu glE.l)/ sÄu.p u.lA k«.n pA.lu]Anak sungai tu bengkang-bengkok seperti ular kena palu.
   2.      panggilan untuk anak dara.   
glekok[glE.k)/]kata adjektifberkenaan jalan, anak sungai dan lain-lain yang bengkang-bengkok, tidak lurus.Jale tepi bukek tu glekok srupo ula keno palu.[dZA.lE t:«.pi bu.ke/ tu glE.k)/ sÄu.p u.lA k«.n pA.lu]Jalan di tepi bukit tu bengkang-bengkok seperti ular kena palu.
brepah[bÄ«.pAh]kata kerjaberenggang (berkenaan emak dengan anak), berpisah.Adek tok leh berepah lasong denge mok.[A.de/ t/ leh bÄ«.pAh lA.soN d«.NE m/]Adik tak boleh berpisah langsung dengan emak.
perak[p«.ÄA/]kata kerjamenyerang atau mencatuk (berkenaan ayam yang mempunyai anak kecil).Jange dok maeng dekak aye tu, nyo perak ko diyo.[dZA.NE do/ m:AeN d«.kA/ A.jE tu ø p«.ÄA/ k di.j]Jangan bermain dekat dengan ayam tu, nanti diserangnya.
jangak[dZA.NA/]kata kerjamengurut perut yang dilakukan oleh bidan semasa wanita hendak melahirkan anak.Tok bide dok jangak perok Kak Nik nok branok.[to/ bi.dE do/ dZA.NA/ p«.Äo/ kA/ ni/ n/ bÄA.n/]Mak bidan sedang mengurut perut Kak Nik yang nak bersalin.
stange iseh[stA.NE i.seh] kain yang dililit pada kepala yang dipakai oleh pengantin lelaki atau anak raja, destar, tengkolok, tanjak.Pok Mak jah tahu wak stange isih anok truno.[p/ mA/ dZAh tA.hu wA/ stA.NE i.seh A.n/ tÄu.n]Pak Mat sahaja yang tahu membuat tengkolok untuk pengantin lelaki.
debok[dE.b)/]kata adjektifgemuk gedempol, tambun.Anok ambo duo-duo debok.[A.n/ Am.b du.w.du.w dE.b)/]Anak saya dua-dua gemuk gedempol.
balah[bA.lAh]kata tugaskata yang menunjukkan perbandingan (sesuatu, seseorang), bagai, seperti, macam.Aku tengok muko anok mung balah ore puteh.[]Aku tengok wajah anak kamu seperti muka orang putih.
gemok metok[g«.m/ m:E.t)Ö] sangat gemuk; gemok metong.Anok ore tu gemok metok.[A.n/ .ÄE tu g«.m/ m:E.t)Ö]Anak orang tu sangat gemuk.
1234

Kembali ke atas