Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini. Sila rujuk capaian Kamus Dalam Talian ini.
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata anak

Puisi
 

Anak-anak di kayu tinggi,
     Tempat galah si daun pisang;
Anak dagang menumpang di sini,
     Bajulah basah kering di pinggang.


Lihat selanjutnya...(627)
Peribahasa

Anak harimau takkan menjadi anak kambing.

Bermaksud :

Orang yang berani takkan penakut. (Bandingkan dengan: a. Anak anjing takkan menjadi anak musang jebat, b. Anak kambing takkan menjadi anak harimau).

 

Lihat selanjutnya...(181)

89

Charity begin at home

Urusan keluarga atau orang yang terdekat dengan kita haruslah diutamakan sebelum mengambil berat halo rang lain.

(Anak) kera di hutan disusukan, anak sendiri di rumah kebuluran

He should look after his sick children first before flying off to the neighbouring country to help those tsunami victims. Perhaps someone should remind him that charity begin at home.

Dia seharusnya menjaga anak-anaknya yang sakit itu terlebih dahulu sebelum terbang kenegara jiran untuk membantu mangsa tsunami. Mungkin ada orang yang perlu mengingatkannya bahawa janganlah anak kera di hutan disusukan, anak sendiri di rumah kebuluran

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(55)

Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
anak-anak[A.nA/.A.nA/]kata namaanak ikan haruan yang masih dalam kumpulan dan diawasi oleh ibunya.   
lepaih[l«.pAC]kata kerjasudah berkahwinLega sikit la ni pasai anak-anak semua dah lepaih, depa pon dok asin-asin.[l«.gA si.kit lA ni pA.sAj A.nA/.A.nA/ s«.mu.wA dAh l«.pAC dE.pA pon do/ Òu.mAh A.sin.A.sin]Lega sikit sekarang ini anak-anak sudah berkahwin, mereka pun tinggal berasingan.
melahaq[m«.lA.hA)Ö]kata adjektifberkenaan dengan seseorang yang terlalu laparPatot la anak-anak dia melahaq, sari suntok tak mentekedarah apa-apa pon.[pA.tot lA A.nA/.A.nA/ di.jA m«.lA.hA)Ö sA.Òi sun.to/ tA/ m«n.t«.k«.dA.ÒAh A.pA.A.pA pon]Patutlah anak-anaknya terlalu lapar, sehari suntuk tidak makan apa-apa pun.
   3. akan mendapat anakAnak kecik dia baru umoq empat bulan dah nak muleh lagi.[A.nA/ k«.tSi/ di.jA bA.Òu u.mo)Ö «m.pAt bu.lAn dAh nA/ mu.leh lA­.gi]Anak kecilnya baru berumur empat bulan, dia akan mendapat anak lagi.
bebedak[b«.bE.dA]kata kerjamengagih-agihkan sesuatu yang banyak (seperti benda, pekerjaan) kepada sekumpulan orang supaya setiap orang mendapat bahagian masing-masing; bedak.Sebelom dia mati lagi dia dah bebedak reta kat anak-anak dia.[s«.b«.lom di.jA mA.ti lA.gi di.jA dAh b«.bE.dA Ò«.tA kAt A.nA.A.nA di.jA]Sebelum dia meninggal dunia dia sudah membahagi-bahagikan harta kepada anak-anaknya.
ram[ÒAm]kata kerjamenidurkan anak dengan memeluk anak rapat ke bahagian dada ibuNak ram anak kononnya tapi mak dia hanyut dulu[nA ÒAm A.nA ko.non.øA tA.pi mA di.jA hA.øut du.lu]Hendak ram anak kununnya tapi emaknya yang tertidur dahulu.
pegu[p«.gu]kata kerjamenjodohkan seseorang lelaki dengan perempuanMak Teh nak pegu anak penakan dia dengan anak dara tok imam.[mA teh nA p«.gu A.nA p«.nA.kAn di.jA d«.NAn A.nA dA.ÒA to i.mAm]Mak Teh hendak menjodohkan anak saudaranya dengan anak dara tok imam.
   4. berkenaan dengan seseorang yang mempunyai anak yang ramaiDepa susah tapi anak merenyut.[dE.pA su.sAh tA.pi A.nA/ m«.Ò«.øut]Mereka susah tapi anak ramai.
menikoih[m«.ni.koC]kata adjektifberkenaan dengan anak kucing yang aktifAnak kucin ni menikoih sunggoh, pantang tengok benda menguet.[A.nA/ ku.tSin ni m«.ni.koC suN.goh pAn.tAN tE.N/ b«n.dA m«.Nu.wet]Anak kucing ini sangat aktif, pantang tengok benda menguit.
   3. berkenaan dengan anak yang kecil dan ramai bilangannya; bekederet.Depa tu nampak muda lagi, tapi anak dah beceretet.[dE.pA tu nAm.pA mu.dA lA.gi tA.pi A.nA dAh b«.tS«.ÒE.tEt]Pasangan itu nampak muda, tetapi anak mereka ramai.
123456

Kembali ke atas