Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[be.lah] |  بله

Definisi : 1. retak, celah: di antara bangsa-bangsa itu ada pangsa dan ~ bagi; 2. pecah dua (tiga dll): bagai pinang ~ dua; 3. bahagian, sisi, pihak: dia membeliakkan kedua-dua ~ matanya; ~ bagi cerai-berai, tidak bersatu; ~ batang sj jerat babi; ~ betung belah yg panjang di tengah-tengah; ~ buluh garis-garis lebar memanjang (pd kain); (baju) ~ dada baju yg terbuka di bahagian depan; ~ kangkung sj jahitan; ~ ketupat potongan wajik; retak menanti ~ prb retak perselisihan yg akan menjadi besar; sebelah 1. setengah, separuh, seperdua, sebahagian (drpd sepasang, dua benda): beri aku nyiur ~; cinta itu tidak datang dr ~ sahaja; 2. bahagian, jurusan, arah: pd ~ petang; orang tuanya tinggal di ~ hilir; 3. dekat, samping: orang ~ (rumah); sebelah-menyebelah pd kedua-dua belah (sisi, pinggir): keriuhan di rumah itu mengganggu orang ~; gambar kedua-dua orang anaknya digantung ~ kalendar; bersebelah, bersebelah-sebelahan bersampingan, berdekatan: ia tidur ~ bilik dgn kakaknya; menyebelah berpihak kpd: kalau ia tidak setuju dgn aku itu tidak mengapa, tetapi janganlah ia ~ kpd lawanku; menyebelahi menyebelah kpd: dia sentiasa ~ pihak yg benar; menyebelahkan 1. memisahkan, mengesampingkan: tiap bulan ia ~ sebahagian drpd pendapatannya utk membayar hutang; kerajaan Afrika Selatan bertujuan ~ orang Eropah dgn orang-orang yg berwarna; 2. menempatkan diri (pergi, duduk) di sebelah: ia duduk ~ emaknya; berbelah; ~ hati tidak tetap pendirian, tidak dapat memutuskan sesuatu; hatinya berbelah-belah = hatinya ~ balik tidak tetap pendiriannya; membelah 1. memecahkan (membahagikan) menjadi dua atau banyak bahagian: ~ kayu api; serambut dibelah tujuh kecil sekali, sedikit sekali; 2. menukarkan keadaan, memecahkan: satu letupan ~ kesunyian malam; halilintar ~ bumi (udara) sangat kuat bunyinya; 3. bp membedah; terbelah terbahagi, terpecah: Laut Merah yg ~ menjadi jalan yg terbentang; belahan 1. celah (retak) panjang: ~ di tembok; 2. bahagian (kepingan) sesudah dibelah: ~ terbesar drpd nyiur itu, disimpannya utk esok; hatinya balik ~ hatinya berbalikbalik; 3. = ~ diri = ~ hati = ~ jiwa kekasih, isteri; 4. perihal mengerjakan sawah (tanah) orang lain dgn syarat hasilnya dibahagi dua: ia tidak menyewa tanah itu, tetapi mengambil ~; 5. Mn keluarga, sanak: bapanya bergelar Datuk Lela Panjang, suku Jelutung, ~ Raja Pagar Ruyung; ~ (sel) perihal memperbanyak sel; pembelahan 1. perihal membelah: permusuhan antara kedua-dua golongan akan mengakibatkan ~ Pulau Cyprus; 2. bp pembedahan; pembelah alat utk membelah. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[be.lah] |  بله

Definisi : ; sebelah; ikan ~ sj ikan laut, a) Pseudorhombus arsius; b) Pseudorhombus javanicus. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[be.lah] |  بله

Definisi : 1 celah yg besar dan panjang (spt pd sesuatu benda yg akan pecah). 2 pecah menjadi dua bahagian: Biar retak asalkan jangan ~. 3 bahagian drpd sesuatu yg berpasangan spt kaki, mata dsb: Dia memejamkan kedua-dua ~ matanya. 4 satu drpd golongan yg berlawanan atau bertentangan: Perkara itu telah disetujui oleh kedua-dua ~ pihak. berbelah 1 ada belahnya; mempunyai belah: Bajunya ~ di belakang. 2 terbagi menjadi dua: Cintanya ~. ~ bagi tidak tetap (perasaan pendirian dsb). membelah 1 memotong atau memecahkan sesuatu menjadi dua bahagian: Selepas ~ buah tembikai itu, ia memberikan sebelah kpd kawannya dan sebelah lagi utknya sendiri. 2 mengerat dan memecahkan sesuatu menjadi beberapa bahagian: Selepas minum teh, saya menolong ayah saya ~ kayu api. 3 memotong bahagian tubuh orang sakit utk menyembuhkannya; membedah. terbelah terbahagi dua atau terpecah: Bahtera itu ~ akibat terlanggar batu karang. belahan 1 retak yg panjang: ~ pd tembok itu masih belum bertampal lagi. 2 bahagian sesuatu yg sudah dibelah: ~ betik itu disimpan dlm peti ais. ~ diri (jiwa) a. orang yg dikasihi; kekasih. b. isteri. pembelahan perbuatan atau hal membelah. pembelah 1 alat utk membelah. 2 orang yg membelah: ~ kayu. sebelah 1 sebahagian atau salah satu benda yg berpasangan; setengah; separuh: Beri aku buah limau itu ~. 2 arah yg menunjukkan tempat; jurusan; bahagian: Taman Negara terletak di ~ utara negeri Pahang. 3 tempat yg hampir dgn; dekat; samping: Dia duduk di ~ saya. sebelah-menyebelah pd kedua-dua bahagian atau pd arah yg bertentangan; seberang-menyeberang letaknya: Kedai besar berbanjar di ~ jalan raya itu. bersebelahan berada di sebelah; di samping atau di sebelah sesuatu yg lain letaknya. menyebelahi menyokong atau membantu sesuatu pihak; berpihak kpd: Ketua badan itu sentiasa ~ orang-orang yg sealiran dgnnya. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata belah

Puisi
 

Belah buluh jangan diusik,
     Kalau diusik menjadi bilah;
Bunga tangguh jangan dikutip,
     Kalau dikutip menjadi salah.


Lihat selanjutnya...(36)
Peribahasa

Ditetak belah dipalu belah,
     tembikar juga akan jadinya.

Bermaksud :

Walau diseksa atau disakiti sekalipun, namun kesudahannya menjadi mayat juga.

 

Lihat selanjutnya...(23)

270

A house devided against itself cannot stand

Sesebuah kumpulan atau persatuan itu akan menjadi lemah jika anggota-anggotanya bertelagah dan berpecah belah.

Kuat lilit kerana simpulnya

We failed in our demand to get better pay as some of the workers sided with the employer while some were reluctant to join the strike - a house devided against itself cannot stand.

Kami gagal dalam tuntutan naik gaji berikutan sesetengah pekerja menyebelahi pihak majikan manakala yang lain pula keberatan untuk menyertai mogok itu - kuat lilit kerana simpulnya.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(6)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
belah daeng[b«.lAh dAeN] membelah di bahagian belakang (berkenaan ikan yang hendak dipanggang atau dikeringkan); belah dain.Bila angkat bubu satni kita belah daing semua ikan kita siap-siap.[bi.lA AN.kAt bu.bu sAt.ni ki.tA b«.lAh dAeN s«.mu.wA i.kAn ki.tA si.jAp.si.jAp]Apabila ikan diangkat dari bubu, kita belah belakang kesemuanya dengan segera.
belah dain [b«.lAh dAin][b«.lAh dAin] membelah di bahagian belakang (berkenaan ikan yang hendak dipanggang atau dikeringkan); belah daeng.Bila angkat bubu satni kita belah dain semua ikan kita siap-siap.[bi.lA AN.kAt bu.bu sAt.ni ki.tA b«.lAh dAin s«.mu.wA i.kAn ki.tA si.jAp.si.jAp]Apabila ikan diangkat dari bubu, kita belah belakang kesemuanya dengan segera.
darang[dA.ÒAN]kata nama1. lubang tempat tinggal landak.Bakaqla sampah kat muka darang belah sini, sat ni landak merojoi keluaq belah sana.[bA.kAâÖ.lA sAm.pAh kAt mu.kA dA.ÒAN b«.lAh si.ni sAt ni lAn.dA/ m«.Òo.dZoj k«.lu.wAâÖ b«.lAh sA.nA]Bakarlah sampah di muka darang sebelah sini kelak landak akan keluar sebelah sana.
cang[tSAN]kata namabahagian atau permukaan yang lebih kecil pada sebuah gendang silat, daripada kulit lembu. Bahagian yang besar dipanggil bam.Bunyi gendang belah cang tu deraeh, bunyi gendang belah bam pelan sikit.[bu.øi g«n.dAN b«.lAh tSAN tu d«.ÒAeh bu.øi g«n.dAN b«.lAh bAm p«.lAn si.kit]Bunyi gendang di bahagian cang lebih kuat daripada bahagian bam.
umpok[um.po/]kata namabahagian seseorang.Umpuk kreja hak hang kena belah sana.[um.po/ kÒ«.dZA hA/ hAN k«.nA b«.lAh sA.nA]Bahagian kerja yang engkau kena buat, di sebelah sana.
rempong[Ò«m.poN]kata kerjamembawa benda atau barangan yang banyak dengan cara memeluk kedua-dua belah tangan, merangkul.Genap-genap kali dia pi pekan, dia rempung macam-macam barang.[g«.nAp.g«.nAp kA.li di.jA pi p«.kAn di.jA Ò«m.poN mA.tSAm.mA.tSAm bA.ÒAN]Setiap kali ke pekan, bila pulang dia merangkul banyak barang.
bekah[b«.kAh]kata adjektifmerekah, pecah sedikit atau terbelah sebahagiannya.Buah derian tu bekah dah senang la kita belah.[bu.wAh d«.Òi.jAn tu b«.kAh dAh s«.nAN lA ki.tA b«.lAh]Buah durian itu telah merekah, mudahlah dibelah.
melewaq[m«.lE.wA)Ö]kata kerjamerayau, berkeliaran, berjalan ke sana ke mari (manusia, burung dan lain-lain); kelewar.Awat la mak pak depa dok biaq anak-anak depa dok melewaq tak tentu masa kat kompleks beli-belah tu.[A.wAt lA mA/ pA/ dE.pA do/ bi.jA)Ö A.nA/.A.nA/ dE.pA do/ m«.lE.wA)Ö tA/ t«n.tu mA.sA kAt kom.pleks b«.li.b«.lAh tu]Kenapa ibu bapa membiarkan anak-anak mereka berkeliaran tidak tentu masa di kompleks membeli-belah itu.
bam[bAm]kata namabahagian atau permukaan yang lebih besar pada sebuah gendang silat, (biasanya berukuran lilit antara 24 hingga 29 inci), daripada kulit lembu. Bahagian yang kecil disebut cang.Kulet belah bam kena ganti, pasai depa pukoi kuat sangat sampai pecah.[ku.let b«.lAh bAm k«.nA gAn.ti pA.sAj dE.pA pu.koj ku.wAt sA.NAt sAm.pAj p«.tSAh]Kulit di bahagian bam hendaklah digantikan, kerana mereka memukulnya terlalu kuat sehingga pecah.

Kembali ke atas