Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini. Sila rujuk capaian Kamus Dalam Talian ini.
Tesaurus
 
jalan (kata nama)
1. Bersinonim dengan jalan raya: lebuh, lebuh raya, laluan, lorong, jejambat, jejantas, persiaran, denai, rintisan, latisan, landasan, rua, ban,

2. Bersinonim dengan usaha: ikhtiar, kesempatan, peluang,

Kata Terbitan : berjalan, berjalan-jalan, menjalani, menjalankan, perjalanan,

Puisi
 

Berjalan kaki menuju ke paya,
     Singgah sekejap menggali cacing;
Wahai tuan saya bertanya,
     Di mana jari menyarung cincin.


Lihat selanjutnya...(66)
Peribahasa

Berjalan peliharakan kaki,
     berkata peliharakan lidah.

Bermaksud :

Hendaklah selalu beingat-ingat dalam melakukan sesuatu pekerjaan.

 

Lihat selanjutnya...(37)

446

In for a penny, in for a pound

Sesuatu pekerjaan atau tindakan yang sudah dimulakan hendaklah diteruskan sehingga sempurna maksudnya atau tercapai hasilnya.

Berjalan sampai ke batas, belayar sampai ke pulau

I begin to doubt the wisdom of my chosen course of action, but in for a penny, in for a pound. I am willing to sacrifice my money and face the risk because it is more dangerous to turn back than to go on.

Aku mula ragu-ragu akan kewajaran tindakan aku ini, tetapi berjalan sampai ke batas, belayar sampai ke pulau. Aku sanggup mengorbankan wang ringgit dan menghadapi risiko kerana lebih berbahaya jika aku berpatah balik daripada meneruskan sahaja tindakan aku itu.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(2)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
teketek-teketek[t«.kE.tE/.kE.tE/]kata adjektifberkenaan berjalan yang perlahan-lahan, setapak demi setapak, (seperti kanak-kanak baru belajar berjalan, cara berjalan orang kerdil), terkedek-kedek.Si Katek tu bejalan teketek-ketek macam itik.[si kA.te/ tu b«dZA.lAn t«.kE.tE/.kE.tE/ mA.tSAm i.te/]Si Katik itu berjalan terkedek-kedek seperti itik.
beremba[b«.Ò«m.bA]kata kerjaberjalan bersaing-saingan, berjalan bersama-sama, bersaing, bersama-sama (berkenaan berjalan), berganding-gandingan; beremba-remba.Tang mana pon depa ni pi, depa dok beremba saja.[tAN mA.nA pon dE.pA ni pi dE.pA do/ b«.Ò«m.bA sA.dZA]Ke mana sahaja pergi, mereka tetap berjalan bersama-sama.
beremba-remba[b«.Ò«m.bA.Ò«m.bA]kata kerjaberjalan bersaing-saingan, berjalan bersama-sama, bersaing, bersama-sama (berkenaan berjalan), berganding-gandingan; beremba.Tang mana pon depa ni pi, depa dok beremba-remba saja.[tAN mA.nA pon dE.pA ni pi dE.pA do/ b«.Ò«m.bA.Ò«m.bA sA.dZA]Ke mana sahaja pergi, mereka tetap berjalan bersama-sama.
celepete[tSE.lE.pE.tE]kata adjektifberkenaan gaya berjalan yang terhuyung-hayang, merewang dan tidak tetap atau tidak teratur langkahnya, (seperti kanak-kanak yang baru belajar berjalan atau bertatih, mabuk dan lain-lain).Baru kena sekoleh, jalan pon celepete.[bA.Òu k«.nA s«.k.lEh dZA.lAn pon tSE.lE.pE.tE]Baru minum sekoleh tuak, jalannya pun terhuyung-hayang.
   2. cekap berjalan bagi kanak-kanak selepas bertatih.Budak tu umok setaon dah cedaeh bejalan.[bu.dA/ tu u.mâÖ s«.tAon dAh tS«.dAEh b«.dZA.lAn]Meskipun berusia setahun, kanak-kanak itu sudah cekap berjalan.
celong[tS«.loN]kata nama1. kandang yang sempit untuk menempatkan kanak-kanak yang belum boleh berjalan. Pada masa ini, alat ini dipasang roda untuk membolehkan kanak-kanak berjalan.Jangan biaq lama sangat adek dalam celong tu, nanti lengoh.[dZA.NAn bi.jAâÖ lA.mA sA.NAt A.de/ dA.lAm tS«.loN tu nAn.ti l«.Nh]Jangan dibiarkan adik terlalu lama di dalam celung itu, nanti dia keletihan.
ledong[lE.dN]kata adjektifberkenaan dengan gaya berjalan yang tidak tentu arah, terhoyong-hayang.Baru kena sebotoi dah ledong.[bA.Òu k«.nA s«.b.tj dAh lE.dN]Dia berjalan terhoyong-hayang walaupun baru minum sebotol arak.
pedap II[p«.dAp]kata adjektifberkenaan cara berjalan yang perlahan-lahan, berhati-hati.Awat hang jalan tepedap-pedap, macam kucin nak tangkap tikuih.[A.wAt hAN dZA.lAn t«.p«.dAp.p«.dAp mA.tSAm ku.tSin nA/ tAN.kAp ti.kuih]Kenapa awak berjalan berhati-hati, seperti kucing hendak menangkap tikus.
ngok-ngok[N/.N/]kata kerjaberjalan sambil kepala tertunduk-tunduk, terbongkok-bongkok.Sapa lagi, mokalu bejalan ngok-ngok tu saheh la Tok Man Kaya![sA.pA lA.gi m.kA.lu b«.dZA.lAn N/.N/ tu sA.heh lA to/ mAn kA.jA]Siapa lagi, jika berjalan sambil kepala tertunduk-tunduk, tentulah Tok Man Kaya.
hempot[hEm.pt]kata adjektif]terketar-ketar, menapak pendek-pendek (berjalan).Dia tu uzoq, jalan tehempot-hempot. Rajen jugak pi masjed.[di.jA tu u.zâÖ dZA.lAn t«.hEm.pt.hEm.pt ÒA.dZen dZu.gA/ pi mAs.dZed]Dia uzur, terpaksa berjalan dengan terketar-ketar, namun dia rajin juga ke masjid.
1234

Kembali ke atas