Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[bu.da/] | بودق

Definisi : 1. anak, kanak-kanak: ~ sekolah; 2. hamba sahaya, pembantu rumah, abdi, amah, jongos: janganlah kauperlakukan aku sbg ~mu; ~ belian hamba yg diperoleh dgn membeli; ~ dalam hamba istana; ~ kundang biduanda; ~ pejabat penyelenggara pejabat, peon; ~ raja budak (orang) suruhan raja; ~ suruhan budak yg disuruh-suruh; ~ tanggung orang yg belum dewasa tetapi tidak juga muda; bagai ~ sapu hingus prb dikatakan kpd orang yg beroleh malu dlm sesuatu majlis; membekali ~ lari prb dua kali rugi; budak-budak kanak-kanak: macam ~ merajuk kena pujuk; bukan ~ makan pisang prb bukan orang yg dapat dipermain-mainkan (diperdayakan); berbudak sl bersama budak: maka Sultan Mahmud Shah pun pergi dua ~, kitab baginda sendiri membawa dia; dua ~ berdua dgn seorang budak; berbudak-budakan, kebudak-budakan, kebudakan spt budak-budak (kelakuan dll), keanak-anakan: maka raja pun tertawa melihat Patih menari itu kebudak-budakan; membudak bk memperhambakan diri, mengabdikan, menjadi hamba sahaya: dgn keadaanku sekarang ini belum perlu aku ~ kpd orang; membudakkan, memperbudak memperhambakan, menjadikan hamba, memperlakukan spt hamba: dia bukan spt kita, dia tidak diperbudak wang;memperbudak-budakkan memperlakukan seseorang spt budak-budak (yg dianggap masih mentah, tidak berpengalaman dsb): skuad pelapis bola sepak Pasukan A berjaya ~ Pasukan B dlm pertandingan itu; dia terasa dirinya diperbudak-budakkan oleh sekumpulan pelajar senior; perbudakan perihal budak (hamba), perihal dibudakkan (diperbudak): engkau telah terlepas drpd kongkongan ~;pembudakan perihal (perbuatan) membudak(kan): ~ orang yg lemah oleh yg kuat. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[bu.da/] | بودق

Definisi : 1 = budak-budak manusia yg belum dewasa (biasanya berumur bawah 17 tahun); kanak-kanak: Tukul takal di balik rakit, ~ nakal kuat bersakit. 2 orang yg bekerja di rumah orang lain; orang suruhan; jongos: Aku bukan ~ kamu, jangan disuruh aku ke sana ke mari. ~ belian hamba yg dibeli drpd orang lain. ~ dalam hamba dlm istana. ~ pejabat orang yg menjadi suruhan di pejabat-pejabat. ~ raja hamba raja. ~ suruhan orang yg disuruh-suruh. kebudak-budakan spt budak-budak kelakuannya; keanak-anakan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata budak

Puisi
 

Ayun tajak buailah tajak,
     Tajak datang dari Jawa;
Ayun budak buailah budak,
     Budak biasa tidur di riba.


Lihat selanjutnya...(123)
Peribahasa

Budak-budak makan pisang.

Bermaksud :

Masih mentah dalam segala hal.

 

Lihat selanjutnya...(5)

126

Things past cannot be recalled

Tidak ada gunanya bersedih atas kesilapan atau perkara buruk yang sudah berlaku kerana ia tidak dapat diubah lagi.

Nasi sudah menjadi bubur.

Looking back, I should have listened to my mother's advice. I should not have associated myself with bad guys and get involved in drug abuse. Now, I am facing the consequences, but Things past cannot be recalled .

Mengenang kembali, saya seharusnya mendengar nasihat ibu. Saya tidak sepatutnya bercampur dengan budak jahat dan terjebat dalam penyalahgunaan dadah. Kini, saya menerima padahnya, tetapi apa gunanya saya meratap, nasi sudah menjadi bubur.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(6)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
mone[m.nE]kata adjektifcomel, molek, cantik, segak, gebu.Budak-budak kat tadika tu mone-mone belaka.[bu.dA/.bu.dA/ kAt tA.di.kA tu m.nE.m.nE b«.lA.kA]Budak-budak di tadika itu comel-comel belaka.
segagan[gA.gAn]kata adjektifsebaya, sepadan, sama besar.Budak-budak Taon Satu sekolah ni nampak segagan saja.[bu.dA/.bu.dA/ tAon sA.tu s«.ko.lAh ni nAm.pA/ s«.gA.gAn sA.dZA]Budak-budak Tahun Satu sekolah ini kelihatan sebaya saja.
merasak[m«.ÒA.sA/]kata adjektifpenuh sesak, berasak-asak.Budak-budak mai merasak kat padang pasai tengok pesta medeka.[bu.dA/.bu.dA/ mAj m«.ÒA.sA/ kAt pA.dAN pA.sAj tE.N/ pes.tA m«.dE.kA]Budak-budak penuh sesak di padang kerana hendak melihat pesta merdeka itu.
hantau[hAn.tAw]kata kerjamengunjurkan atau meletakkan kaki atau tangan ke atas sesuatu; santau.Budak-budak tak buleh hantau kaki depan orang tua.[bu.dA/.bu.dA/ tA/ bu.leh hAn.tAw kA.ki d«.pAn .ÒAN tu.wA]Budak-budak tidak boleh mengunjurkan kaki di depan orang tua.
rongkah[ҍN.kAh]kata kerjamerungkaikan, merelaikan, mencerai-ceraikan bahagian-bahagian/komponen sesuatu benda.Budak-budak tu dok rongkah radio pak depa sampai rosak.[bu.dAk.bu.dA/ tu do/ ҍN.kAh ÒA.di.jo pA/ dE.pA sAm.pAj ҍ.sA/]Budak-budak itu mencerai-ceraikan komponen radio ayahnya sehingga rosak.
cak I[tSA/]kata namapermainan sembunyi-sembunyi antara dua pihak; cak cilut, cilut cak.Budak-budak tu kena marah pasai maen cak dalam bilek tidok.[bu.dA/.bu.dA/ tu k«.nA mA.ÒAh pA.sAj mAen tSA/ dA.lAm bi.le/ ti.dâÖ]Budak-budak itu dimarahi kerana bermain sembunyi-sembunyi di dalam bilik tidur.
cilut cak[tSi.lut tSA/] permainan sembunyi-sembunyi antara dua pihak; cak, cak cilut.Budak-budak tu kena marah pasai maen cak cilut dalam bilek tidoq.[bu.dA/.bu.dA/ tu k«.nA mA.ÒAh pA.sAj mAen tSi.lut tSA/ dA.lAm bi.le/ ti.dâÖ]Budak-budak itu dimarahi kerana bermain sembunyi-sembunyi di dalam bilik tidur.
cak cilut[tSA/ tSi.lut] permainan sembunyi-sembunyi antara dua pihak; cak, cilut cak.Budak-budak tu kena marah pasai maen cak cilut dalam bilek tidoq.[bu.dA/.bu.dA/ tu k«.nA mA.ÒAh pA.sAj mAen tSA/ tSi.lut dA.lAm bi.le/ ti.dâÖ]Budak-budak itu dimarahi kerana bermain sembunyi-sembunyi di dalam bilik tidur.
mamun[mA.mun]kata kerja1. mengigau, agak nyanyuk.Jangan bagi budak-budak tu maen kuat sangat, nanti dia mamun masa dia tidoq.[dZA.NAn bA.gi bu.dA/.bu.dA/ tu mAen ku.wAt sA.NAt nAn.ti di.jA mA.mun mA.sA di.jA ti.d)Ö]Jangan biarkan budak-budak itu bermain terlalu lama, nanti mereka mengigau dalam tidur.
celakoi[tS«.lA.koj]kata tugasseruan yang lebih ringan maksudnya daripada makna perkataan celaka, bedebah (kata seruan).Celakoi sunggoh budak-budak ni curi buah moktan aku.[tS«.lA.koj suN.goh bu.dA/.bu.dA/ ni tSu.Òi bu.wAh mo/.tAn A.ku]Budak-budak bedebah ini mencuri buah rambutan aku.
123456789

Kembali ke atas