Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[bu.da/] | بودق

Definisi : 1. anak, kanak-kanak: ~ sekolah; 2. hamba sahaya, pembantu rumah, abdi, amah, jongos: janganlah kauperlakukan aku sbg ~mu; ~ belian hamba yg diperoleh dgn membeli; ~ dalam hamba istana; ~ kundang biduanda; ~ pejabat penyelenggara pejabat, peon; ~ raja budak (orang) suruhan raja; ~ suruhan budak yg disuruh-suruh; ~ tanggung orang yg belum dewasa tetapi tidak juga muda; bagai ~ sapu hingus prb dikatakan kpd orang yg beroleh malu dlm sesuatu majlis; membekali ~ lari prb dua kali rugi; budak-budak kanak-kanak: macam ~ merajuk kena pujuk; bukan ~ makan pisang prb bukan orang yg dapat dipermain-mainkan (diperdayakan); berbudak sl bersama budak: maka Sultan Mahmud Shah pun pergi dua ~, kitab baginda sendiri membawa dia; dua ~ berdua dgn seorang budak; berbudak-budakan, kebudak-budakan, kebudakan spt budak-budak (kelakuan dll), keanak-anakan: maka raja pun tertawa melihat Patih menari itu kebudak-budakan; membudak bk memperhambakan diri, mengabdikan, menjadi hamba sahaya: dgn keadaanku sekarang ini belum perlu aku ~ kpd orang; membudakkan, memperbudak memperhambakan, menjadikan hamba, memperlakukan spt hamba: dia bukan spt kita, dia tidak diperbudak wang;memperbudak-budakkan memperlakukan seseorang spt budak-budak (yg dianggap masih mentah, tidak berpengalaman dsb): skuad pelapis bola sepak Pasukan A berjaya ~ Pasukan B dlm pertandingan itu; dia terasa dirinya diperbudak-budakkan oleh sekumpulan pelajar senior; perbudakan perihal budak (hamba), perihal dibudakkan (diperbudak): engkau telah terlepas drpd kongkongan ~;pembudakan perihal (perbuatan) membudak(kan): ~ orang yg lemah oleh yg kuat. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[bu.da/] | بودق

Definisi : 1 = budak-budak manusia yg belum dewasa (biasanya berumur bawah 17 tahun); kanak-kanak: Tukul takal di balik rakit, ~ nakal kuat bersakit. 2 orang yg bekerja di rumah orang lain; orang suruhan; jongos: Aku bukan ~ kamu, jangan disuruh aku ke sana ke mari. ~ belian hamba yg dibeli drpd orang lain. ~ dalam hamba dlm istana. ~ pejabat orang yg menjadi suruhan di pejabat-pejabat. ~ raja hamba raja. ~ suruhan orang yg disuruh-suruh. kebudak-budakan spt budak-budak kelakuannya; keanak-anakan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata budak

Puisi
 

Ayun tajak buailah tajak,
     Tajak datang dari Jawa;
Ayun budak buailah budak,
     Budak biasa tidur di riba.


Lihat selanjutnya...(123)
Peribahasa

Budak-budak makan pisang.

Bermaksud :

Masih mentah dalam segala hal.

 

Lihat selanjutnya...(5)

126

Things past cannot be recalled

Tidak ada gunanya bersedih atas kesilapan atau perkara buruk yang sudah berlaku kerana ia tidak dapat diubah lagi.

Nasi sudah menjadi bubur.

Looking back, I should have listened to my mother's advice. I should not have associated myself with bad guys and get involved in drug abuse. Now, I am facing the consequences, but Things past cannot be recalled .

Mengenang kembali, saya seharusnya mendengar nasihat ibu. Saya tidak sepatutnya bercampur dengan budak jahat dan terjebat dalam penyalahgunaan dadah. Kini, saya menerima padahnya, tetapi apa gunanya saya meratap, nasi sudah menjadi bubur.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(6)

Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
balok[bA.lo/]kata adjektifkebisingan suara jeritan dan tangisan budak-budak atau anak-anak kecil yang tidak tentu arah bunyinya.Baluk bunyi suare budak-budak nanges.[bA.lo/ bu.øi su.wA.Ä« bu.dA/.bu.dA/ nA.Nes]Bising sangat bunyi suara kanak kanak menangis.
menjarah[m«n.dZA.ÄAh]kata kerjaberjalan membuang masa tanpa tujuan.Budak-budak kumpulan tu suke menjarah saje.[bu.dA/.bu.dA/ kum.pu.lAn tu su.k« m«n.dZA.ÄAh sA.dZ«]Budak-budak dalam kumpulan itu suka berjalan tanpa tujuan sahaja.
kangkang kiyap I[kAN.kAN ki.jAp] kelam kabut; beketuntang IIKangkang kiyap budak-budak tu nak siyapkan keje.[kAN.kAN ki.jAp bu.dA/.bu.dA/ tu nA/ si.jAp.kAn k«.dZ«]Kelam kabut budak-budak itu hendak siapkan kerja.
bebo[be.bo]kata kerjalari bertempiaran dalam keadaan kelam-kabut kerana ketakutan.Nampak kelibat pulis aje, bebo budak-budak jahat tu.[nAm.pA/ k«.li.bAt pu.lis A.dZ« be.bo bu.dA/.bu.dA/ dZA.hAt tu]Bila nampak sahaja polis, budak-budak jahat itu kelam kabut berlari kerana ketakutan.
bau ari[bAu A.Äi] bau peluh badan yang hangit atau busuk akibat bermain serta berjemur di tengah panas; benget; lenget.Budak-budak ni bebau ari lepas bejemo kat padang.[bu.dA/.bu.dA/ ni b«.bAu A.Äi l«.pAs b«.dZ«.mo kAt pA.dAN]Budak-budak ini berbau peluh busuk selepas bermain di tengah panas di padang.
bekelampi[b«.k«.lAm.pi]kata kerjaberkeliaran di sana sini lazimnya tanpa tujuan yang tertentu, sebagai contoh, kanak-kanak yang suka berdekatan dengan orang-orang dewasa yang sedang sibuk membuat kerja.Mane aje orang buwat keje, bekelampi budak-budak.[mA.n« A.dZ« o.ÄAN bu.wAt k«.dZ« b«.k«.lAm.pi Mana sahaja orang sedang membuat kerja, di situlah budak-budak berkeliaran.
senoneng[s«.no.neN]kata adjektifberserabut.Senoneng kepale aku dengan perangai budak-[s«.no.neN k«.pA.l« A.ku d«.NAn p«.ÄA.NAj bu.dA/.bu.dA/ ni]Berserabut kepala aku dengan perangai budak-budak ini.
memekong[m«.m«.koN]kata kerjabuang angin, kentut (bahasa kasar).Bebudak ni suke memekong depan orang.[b«.bu.dA/ ni su.k« m«.m«.koN d«.pAn o.ÄAN]Budak-budak ini suka membuang angin di depan orang.
beperiset[b«.p«.Äi.set]kata kerjabertempiaran lari kerana ketakutan.Bebudak tu beperiset dikeja di lembu.[b«.bu.dA/ tu b«.p«.Äi.set di.k«.dZA di l«m.bu]Budak-budak itu bertempiaran lari apabila dikejar lembu.
tayap[tA.4444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444jAp]kata adjektifkeadaan yang bersesak-sesak dan bertolak-tolakan.Tayap padang sekolah tu, penoh bebudak.[tA.jAp pA.dAN s«.ko.lAh tu p«.noh b«.bu.dA/]Sesak padang sekolah itu dengan budak-budak.
123456

Kembali ke atas