Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[bu.da/] | بودق

Definisi : 1. anak, kanak-kanak: ~ sekolah; 2. hamba sahaya, pembantu rumah, abdi, amah, jongos: janganlah kauperlakukan aku sbg ~mu; ~ belian hamba yg diperoleh dgn membeli; ~ dalam hamba istana; ~ kundang biduanda; ~ pejabat penyelenggara pejabat, peon; ~ raja budak (orang) suruhan raja; ~ suruhan budak yg disuruh-suruh; ~ tanggung orang yg belum dewasa tetapi tidak juga muda; bagai ~ sapu hingus prb dikatakan kpd orang yg beroleh malu dlm sesuatu majlis; membekali ~ lari prb dua kali rugi; budak-budak kanak-kanak: macam ~ merajuk kena pujuk; bukan ~ makan pisang prb bukan orang yg dapat dipermain-mainkan (diperdayakan); berbudak sl bersama budak: maka Sultan Mahmud Shah pun pergi dua ~, kitab baginda sendiri membawa dia; dua ~ berdua dgn seorang budak; berbudak-budakan, kebudak-budakan, kebudakan spt budak-budak (kelakuan dll), keanak-anakan: maka raja pun tertawa melihat Patih menari itu kebudak-budakan; membudak bk memperhambakan diri, mengabdikan, menjadi hamba sahaya: dgn keadaanku sekarang ini belum perlu aku ~ kpd orang; membudakkan, memperbudak memperhambakan, menjadikan hamba, memperlakukan spt hamba: dia bukan spt kita, dia tidak diperbudak wang;memperbudak-budakkan memperlakukan seseorang spt budak-budak (yg dianggap masih mentah, tidak berpengalaman dsb): skuad pelapis bola sepak Pasukan A berjaya ~ Pasukan B dlm pertandingan itu; dia terasa dirinya diperbudak-budakkan oleh sekumpulan pelajar senior; perbudakan perihal budak (hamba), perihal dibudakkan (diperbudak): engkau telah terlepas drpd kongkongan ~;pembudakan perihal (perbuatan) membudak(kan): ~ orang yg lemah oleh yg kuat. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[bu.da/] | بودق

Definisi : 1 = budak-budak manusia yg belum dewasa (biasanya berumur bawah 17 tahun); kanak-kanak: Tukul takal di balik rakit, ~ nakal kuat bersakit. 2 orang yg bekerja di rumah orang lain; orang suruhan; jongos: Aku bukan ~ kamu, jangan disuruh aku ke sana ke mari. ~ belian hamba yg dibeli drpd orang lain. ~ dalam hamba dlm istana. ~ pejabat orang yg menjadi suruhan di pejabat-pejabat. ~ raja hamba raja. ~ suruhan orang yg disuruh-suruh. kebudak-budakan spt budak-budak kelakuannya; keanak-anakan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata budak

Puisi
 

Ayun tajak buailah tajak,
     Tajak datang dari Jawa;
Ayun budak buailah budak,
     Budak biasa tidur di riba.


Lihat selanjutnya...(123)
Peribahasa

Budak-budak makan pisang.

Bermaksud :

Masih mentah dalam segala hal.

 

Lihat selanjutnya...(5)

126

Things past cannot be recalled

Tidak ada gunanya bersedih atas kesilapan atau perkara buruk yang sudah berlaku kerana ia tidak dapat diubah lagi.

Nasi sudah menjadi bubur.

Looking back, I should have listened to my mother's advice. I should not have associated myself with bad guys and get involved in drug abuse. Now, I am facing the consequences, but Things past cannot be recalled .

Mengenang kembali, saya seharusnya mendengar nasihat ibu. Saya tidak sepatutnya bercampur dengan budak jahat dan terjebat dalam penyalahgunaan dadah. Kini, saya menerima padahnya, tetapi apa gunanya saya meratap, nasi sudah menjadi bubur.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(6)

Glosari Dielek Melaka

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan DialekMaksud Ayat
punat kelape[pu.nAt k«.lA.p«] tombong kelapa yang sebesar jari kelinking.Budak-budak ni punat kelape pon nak berebut sampai gaduh-gaduh.[bu.dA/.bu.dA/ ni pu.nAt k«.lA.p« pon nA/ b«.Ä«.but sAm.pAj gA.duh.gA.duh]Budak-budak ini punat kepala pun hendak berebut hingga bergaduh.
kedamat[k«.dA.mAt]kata adjektifriuh-rendah; pondak.Bebudak ramai, punya le kedamat rumah aku.[b«.bu.dA/ ÄA.mAj pu.øA l« k«.dA.mAt Äu.mAh A.ku]Budak-budak ramai, riuh-rendah rumah aku.
misai besering[mi.sAj b«.s«.ÄiN] berkenaan misai yang hujungnya melentik ke atas.Misai besering, mane bebudak tak takot.[mi.sAj b«.s«.ÄiN mA.n« b«.bu.dA/ tA/ tA.kot]Misai besering, mana budak-budak tak takut.
mengopes[m«.No.pes]kata adjektifberkenaan budak yang degil dan tidak tahu duduk diam.Budak ni mengopes aje le, buat peneng kepale aku.[bu.dA/ ni m«.No.pes A.dZ« l« bu.wAt p«.neN k«.pA.l« A.ku]Budak ini degil dan tak tahu duduk diam, buat pening kepala aku.
   2. berkenaan dengan orang atau haiwan yang memakan apa sahaja benda yang tidak sanggup dimakan oleh orang lain.Jelat beno budak ni, nasik basi pon abes.[dZ«.lAt b«.n bu.dA/ ni nA.si/ bA.si pon A.bes]Jelat benar budak ini, nasi basi pun dimakannya.
mereheng[m«.Äe.heN]kata kerjamenjerit sekuat-kuat hati.Mengape budak tu mereheng, kene pukol ke?[m«.NA.p« bu.dA/ tu m«.Äe.heN k«.n« pu.kol k«]Mengapa budak tu mereheng, kena pukul ke?
ngelocak[N«.lo.tSA/]kata adjektifberkenaan kudis yang semakin teruk; mengoyak.Wah, dah ngelocak kudes budak ni![wAh dAh N«.lo.tSA/ ku.des bu.dA/ ni]Wah, sudah ngelocak kudis budak ini.
baot[bAot]kata adjektifdegil; himol; jelat.Baot betol budak ni, langsong tak dengau cakap orang.[bAot b«.tol bu.dA/ ni lAN.soN tA/ d«.NAw tSA.kAp o.ÄAN]Degil betul budak ini, langsung tidak mahu mendengar cakap orang.
melahau[m«.lA.hAw]kata kerjamenangis dengan kuat, melalak.Ape keje budak ni, asyek melahau aje.[A.p« k«.dZ« bu.dA/ ni A.Se/ m«.lA.hAw A.dZ«]Asyik melalak sahaja budak ini.
jampang[dZAm.pAN]kata adjektifpekak.Jampang agaknye budak ni, puas kite panggel tak nyaot.[dZAm.pAN A.gA/.ø« bu.dA/ ni pu.wAs ki.t« pAN.gel tA/ øAot]Pekak agaknya budak ini, puas dipanggil tidak menyahut.
12

Kembali ke atas