10.1.102.46

Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[gah] | ݢه

Definisi : sl 1. kemasyhuran, kemuliaan: maka masyhurlah ~nya merata negeri; 2. keangkuhan, kebanggaan; ~ dan takbur kesombongan; 3. ki, bp menjadi buah pertuturan orang, termasyhur: maka ~lah ke seluruh dunia akan kehandalan pahlawan itu; 4. kelihatan hebat: syarikat pengilangan yg ~ dr segi fizikalnya. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata gah


Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
langgah[lAN.gAh]kata kerja1. minum banyak-banyak (dengan sekali gus).Depa langgah ayaq sirap tu sampai habeh pasai depa dahaga.[dE.pA lAN.gAh A.jA)Ö si.ÒAp tu sAm.pAj hA.beh pA.sAj dE.pA dA.hA.gA]Mereka minum banyak-banyak air sirap itu sekali gus sehingga habis kerana mereka dahaga.
renggah[Ò«N.gAh]kata namaketawa atau menangis kuat.Ari itu depa gelak renggah tengok orang bersilat telondeh seluaq.[A.Òi itu dE.pA g«.lA/ Ò«N.gAh tE.N/ .ÒAN b«.si.lAt t«.lon.dEh s«.lu.wA)Ö]Hari itu, mereka ketawa besar kerana melihat pesilat itu tertanggal seluarnya.
ceragah[tS«.ÒA.gAh]kata adjektifceranggah.Nak jalan pon susah pasai akaq bakau dok ceragah kat tempat tu.[nA/ dZA.lAn pon su.sAh pA.sAj A.kAâÖ bA.kAw do/ tS«.ÒA.gAh kAt t«m.pAt tu]Hendak berjalan pun susah kerana akar bakau berceranggah di tempat itu.
gagah[gA.gAh]kata kerjamencuba, berikhtiar dalam keadaan tidak berupaya, menggagahi.Tok wan tak larat jalan dah, tapi dia gagah jugak pi masjed.[to/ wAn tA/ lA.ÒAt dZA.lAn dAh tA.pi di.jA gA.gAh dZu.gA/ pi mAs.dZed]Datuk kurang berdaya namun dia mencuba juga berjalan ke masjid.
cah[tSAh]kata tugasseruan supaya kerbau berpaling dan bergerak ke kanan.Lepaeh krebau tu dengaq Pak Kob sregah cah, cah, dia pon kona kanan.[l«.pAEh kÒ«.bAw tu d«.NAâÖ pA/ kob sÒ«.gAh tSAh tSAh di.jA pon ko.nA kA.nAn]Apabila kerbau itu mendengar arahan Pak Kob, kerbau itu pun membelok ke kanan.
paling[pA.liN]kata tugasarahan menyuruh kerbau berpusing arah kanan menuju ke belakang sewaktu membajak (kerbau).“Paling!”, Mat sergah krebau dia suroh pusin belakang, tapi krebau tu buat tak tau saja.[pA.liN mAt s«Ò.gAh kÒ«.bAw di.jA su.Òoh pu.sin b«.lA.kAN tA.pi kÒ«.bAw tu bu.wAt tA/ tAw sA.dZA]“Paling!”, Ahmad menyergah kerbaunya agar berpusing ke belakang, tetapi kerbau itu tidak memperdulikannya.
   2. datang atau pergi dengan cepat, segera, tergesa-gesa (kiasan), rempuh, langgar.Lepaeh depa dengaq kata mak depa mati, depa langgah pi sampai lupa bawak apa satu.[l«.pAEh d«.pA d«.NA)Ö kA.tA mA/ dE.pA mA.ti dE.pA lAN.gAh pi sAm.pAj lu.pA bA.wA/ A.pA sA.tu]Selepas mendengar kematian emak mereka, mereka bergegas pergi sehingga terlupa membawa apa-apa pun.

Kembali ke atas