10.1.102.45

Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[gah] | ݢه

Definisi : sl 1. kemasyhuran, kemuliaan: maka masyhurlah ~nya merata negeri; 2. keangkuhan, kebanggaan; ~ dan takbur kesombongan; 3. ki, bp menjadi buah pertuturan orang, termasyhur: maka ~lah ke seluruh dunia akan kehandalan pahlawan itu; 4. kelihatan hebat: syarikat pengilangan yg ~ dr segi fizikalnya. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata gah


Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
gagah[gA.gAh]kata kerjaberikhtiar bersungguh-sungguh untuk mendapatkan sesuatuDah tau tak beduet dok gagah nak pebesaq rumah sampai berutang.[dAh tAw tA b«.du.wet do gA.gAh nA p«.b«.sA)Ö Òu.mAh sAm.pAj b«.Òu.tAN]Sudah tahu tidak berduit dia berikhtiar hendak perbesar rumah sehingga berhutang.
renggah[Ò«N.gAh]kata kerjaketawa atau menangis dengan mengeluarkan suara yang kuatDia punya renggah bila dengaq Pie dengan Maidin buat lawak.[di.jA pu.øA Ò«N.gAh bi.lA d«.NA)Ö pi.e d«.NAn mAj.din bu.wAt lA.wA]Dia ketawa tersangat kuat apabila mendengar Pie dan Maidin berlawak.
langgah[lAN.gAh]kata kerja1. minum banyak-banyak sekali gus dengan keadaan kepala mendongakMasa bukak posa jangan langgah ayaq banyak sangat, sat ni tak lalu makan nasik.[mA.sA bu.kA/ p.sA dZA.NAn lAN.gAh A.jA)Ö bA.øA/ sA.NAt sAt ni tA/ lA.lu mA.kAn nA.si/]Masa berbuka puasa jangan minum banyak-banyak nanti tidak lalu makan nasi.
beceragah[b«.tS«.ÒA.gAh]kata adjektifberkenaan dengan sesuatu yang mencacak seperti paku, janggut, misai danBok baek bejalan tang tu, paku beceragah.[b/ bAe/ b«.dZ­A.lAn tAN tu pA.ku b«.tS«.ÒA.gAh]Berhati-hati apabila berjalan di situ, paku mencacak.
makan[mA.kAn]kata kerjaminum.Maila singgah makan ayaq dulu.[mAj.lA siN.gAh mA.kAn A.jA)Ö du.lu]Marilah singgah minum air dulu.
mai[mAj]kata kerjamari, datangMai singgah dulu, tok sah balek lagi.[mAj siN.gAh du.lu to/ sAh bA.le/ lA.gi]Mari singgah dulu, jangan balik lagi.
noh[noh]kata tugas1. kata yang digunakan pada akhir ayat tanyaApa kata kita singgah kat rumah dia sat noh?[A.pA kA.tA ki.tA siN.gAh kAt Òu.mAh di.jA sAt noh]Apa kata kita singgah di rumahnya sebentar noh?
   3. ketawa bersungguh-sungguhBila dia dengaq cerita tu, dia punya langgah sampai tekeluaq ayaq mata.[bi.lA di.jA d«.NA)Ö tS«.Òi.tA tu di.jA pu.øA lAN.gAh sAm.pAj t«.k«.lu.wA))Ö A.jA)Ö mA.tA]Apabila dia mendengar cerita itu, dia ketawa sehingga terkeluar air mata.
   2. menerpa pergiBila dapat tau adek dia beretoh reta, dandan tu dia langgah.[bi.lA dA.pAt tAw A.de/ di.jA b«.Ò«.toh ÒE.tA dAn.dAn tu di.jA lAN.gAh]Bila mendapat tahu adiknya berlanggar kereta serta-merta dia menerpa pergi.

Kembali ke atas