Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : 1 sama halnya dgn yg lain atau dgn yg disebut sebelumnya; pula; pun: Ada ~ orang yg suka makan durian dgn pulut. 2 selalu demikian halnya; berterusan; lagi: Emaknya sudah melarang dia supaya tidak mandi di sungai itu tetapi ia masih berdegil ~. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Adakah anda bermaksud : juga

Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata juga

Puisi
 

Orang Cina juga Melayu,
     Juga Jepun tak jadi bertanam;
Apa kena bungaku layu,
     Bunga ditunggu salah ditanam.


Lihat selanjutnya...(185)
Peribahasa

Nan lurah (= rendah) juga diturut air.

Bermaksud :

Orang yang kaya juga yang bertambah-tambah kekayaannya. (Bandingkan dengan: Lurah juga diturut air, bukit juga dilejang panas).

 

Lihat selanjutnya...(308)

318

If you lie down with dogs, you'll get up with fleas

Jika membabitkan diri dengan orang jahat atau aktiviti gelap, lama-kelamaan kita juga akan terbabit sama.

Bersahabat dengan juara, selilit benang bulang tahu juga

I advise you to stay away from those people and their illegal affairs because if you lie down with dogs, you'll get up with fleas. Sooner or later, I bet that you will acquire their undesireable qualities.

Aku menasihati kau agar jauhkan diri daripada orang itu dan kegiatan haram mereka kerana jika bersahabat dengan juara, selilit benang bulang tahu juga. Aku pasti lama-kelamaan, sifat mereka yang tidak diingini akan menjangkiti kau pula.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(62)

Glosari Dialek Kelantan

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
getek[gE.tE/]kata tugasjuga; retek.Aku nok gi getek tepak mung, buleh ko?[A.ku n/ gi gE.tE/ t«.pA/ muN bu.leh k]Saya nak pergi juga tempat kamu, bolehkah?
retek[ÄE.tE/]kata tugasjuga; getek.Kalu mung nok gi, aku nok gi retek.[kA.lu muN n/ gi A.ku n/ gi ÄE.tE/]Kalau kamu nak pergi, aku pun nak pergi juga.
   2.      menggerak-gerakkan ke hadapan.Tok cekak gohek kreto ni tok gerok jugok.[t/ tSE.kA/ g.hE/ kÄE.t ni t/ g:«.č/ dZu.g/]Tak larat nak gerak-gerakkan kereta ni tak bergerak juga.
abih o[] bersungguh-sungguh membuat sesuatu pekerjaan; abih reng, abih te.Maso blawe tu, ambo buwak abih o doh, kaloh jugok.tu  Semasa perlawanan tu, saya dah berusaha bersungguh-sungguh, tapi kalah juga.
tembo[t«m.b]kata kerjamerempuh, menyerbu.Ore tok buwi pong, mung tembo masok jugok.[.ÄE t/ bu.wi poN muN t«m.b mA.so/ dZu.g/]Orang tak bagi pun, kamu rempuh masuk juga.
brecok[bÄE.tS/]kata adjektifberkenaan laut yang dalam keadaan bergelombang, beralun.Ae brecok pong ore gi ke laok jugok.[Ae bÄE.tS/ poN .ÄE gi k« lAo/ dZu.g/]Air bergelombang pun orang pergi ke laut juga.
suk[su/]kata kerjahujung, akhir.Diyo gi sapa suk kapong, tok jupo jugok kambeng diyo.[di.j gi sA.pA su/ kA.poN t/ dZ:u.p dZu.g/ kAm.beN di.j]Dia pergi sehingga ke hujung kampung, tak jumpa juga kambingnya.
keceh[kE.tSE)h]kata kerja1. menggores mancis api.Mamak tok cekak keceh gesek tu, tok nyalo-nyalo.[mA.mA/ t/ tSE.kA/ kE.tSE)h g:E.sE/ tu t/ øA.l.øA.l]Mamat dah tak larat menggores mancis tu, tak juga menyala.
rato riti[ÄA.t Äi.ti] merata tempat (berkenaan mencari sesuatu).Kawe cari bok tu rato riti doh tok jupo jugok.[kA.wE tSA.Äi bo/ tu ÄA.t Äi.ti dh t/ dZ:u.p dZu.g/]Saya sudah mencari buku tu di merata tempat, tak jumpa juga.
bala[bA.lA]kata kerjamembiarkan sesuatu kejadian atau perlakuan.Tok soh caro ko diyo tu, kalu diyo nok wak jugak, bala gi lah.[t/ sh tS:A.č k di.j tu kA.lu di.j n/ wA/ dZu.g/ Jangan hiraukan dia tu, kalau dia nak buat juga, biarkanlah.
12

Kembali ke atas