Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : 1 sama halnya dgn yg lain atau dgn yg disebut sebelumnya; pula; pun: Ada ~ orang yg suka makan durian dgn pulut. 2 selalu demikian halnya; berterusan; lagi: Emaknya sudah melarang dia supaya tidak mandi di sungai itu tetapi ia masih berdegil ~. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Adakah anda bermaksud : juga

Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata juga

Puisi
 

Orang Cina juga Melayu,
     Juga Jepun tak jadi bertanam;
Apa kena bungaku layu,
     Bunga ditunggu salah ditanam.


Lihat selanjutnya...(185)
Peribahasa

Nan lurah (= rendah) juga diturut air.

Bermaksud :

Orang yang kaya juga yang bertambah-tambah kekayaannya. (Bandingkan dengan: Lurah juga diturut air, bukit juga dilejang panas).

 

Lihat selanjutnya...(308)

318

If you lie down with dogs, you'll get up with fleas

Jika membabitkan diri dengan orang jahat atau aktiviti gelap, lama-kelamaan kita juga akan terbabit sama.

Bersahabat dengan juara, selilit benang bulang tahu juga

I advise you to stay away from those people and their illegal affairs because if you lie down with dogs, you'll get up with fleas. Sooner or later, I bet that you will acquire their undesireable qualities.

Aku menasihati kau agar jauhkan diri daripada orang itu dan kegiatan haram mereka kerana jika bersahabat dengan juara, selilit benang bulang tahu juga. Aku pasti lama-kelamaan, sifat mereka yang tidak diingini akan menjangkiti kau pula.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(62)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
tojah[t.dZAh]kata kerjatikam, jolok, cucuk; tojoh.Awat hang tojah budak tu, nanti luka hang juga susah.[A.wAt hAN t.dZAh bu.dA/ tu nAn.ti lu.kA hAN dZu.gA/ su.sAh]Mengapa engkau cucuk budak itu, kalau dia luka engkau juga yang susah.
tojoh[t.dZh]kata kerjatikam, jolok, cucuk; tojah.Awat hang tojoh budak tu, nanti luka hang juga susah.[A.wAt hAN t.dZh bu.dA/ tu nAn.ti lu.kA hAN dZu.gA/ su.sAh]Mengapa engkau cucuk budak itu, kalau dia luka engkau juga yang susah.
cat[tSAt]kata namapasung tempat memerah susu dan juga menjadi tempat untuk memeriksa atau mengubati binatang (kerbau, lembu dan lain-lain)Bawak lembu tu masok cat, satni dokto hewan nak mai pereksa.[bA.wA/ l«m.bu tu mA.so/ tSAt sAt.ni do/.to hE.wAn nA/ mAj p«.ÒE/.sA]Bawalah lembu masuk ke pasung, doktor haiwan akan datang memeriksanya sebentar lagi.
perelai[p«.Ò«.lAj]kata kerjamengejek, mengajuk, memperli dan seumpamanya dengan tujuan untuk berseloroh, bersenda. Ada juga dengan niat yang jahat, perli.Merah telinga dia bila kena perelai kawan-kawan, pasai dia takot bini.[mE.ÒAh t«.li.NA di.jA bi.lA k«.nA p«.Ò«.lAj kA.wAn.kA.wAn pA.sAj di.jA tA.kot bi.ni]Telinganya menjadi merah kerana diperli dek teman-temannya tentang dia takutkan isteri.
takah I[tA.kAh]kata adjektiftahap atau peringkat.Dia belajaq silat tu lama dah, tapi dok takah lama jugak, tak maju-maju lagi.[di.jA b«.lA.dZA)Ö si.lAt tu lA.mA dAh tA.pi do/ tA.kAh lA.mA dZu.gA/ tA/ mA.dZu.mA.dZu lA.gi]Dia mempelajari ilmu persilatan itu sudah pun lama, tetapi masih di tahap lama juga, tidak maju-maju juga.
licon[li.tSon]kata tugassehabis-habis, sekurang-kurang, setidak-tidak, paling kurang, paling sedikit; habeh-con.licon tak tau nak cari, tanyala orang.[li.tSon tA/ tAu nA/ tSA.Òi tA.øA.lA .ÒAN]Sehabis-habis usaha, tidak berjumpa juga, bertanyalah kepada orang.
habeh-con[hA.beh.tSon]kata tugassehabis-habis, sekurang-kurang, setidak-tidak, paling kurang, paling sedikit; licon.Habeh-con tak tau nak cari, tanyala orang.[hA.beh.tSon tA/ tAw nA/ tSA.Òi tA.øA.lA .ÒAN]Sehabis-habis usaha, tidak berjumpa juga, bertanyalah kepada orang.
kawaq[kA.wAâÖ]kata namapencuri.Syok jugak kalu ramai-ramai pakat kepong kawaq hak curi teloq ayam tu.[S/ dZu.gAk kA.lu ÒA.mAj.ÒA.mAj pA.kAt k«.poN kA.wAâÖ hA/ tSu.Òi t«.lâÖ A.jAm tu]Terasa seronok juga kalau beramai-ramai mengepung pencuri yang mencuri telur ayam itu.
no[n]kata tugaskata yang digunakan di akhir sesuatu pertanyaan atau pernyataan yang sama maksudnya dengan kata ya.Terok-terok lagu tu pon dia nak pi no?[t«.Òo/.t«.Òo/ lA.gu tu pon di.jA nA/ pi n]Meskipun seteruk itu dia hendak pergi juga ya?
gagah[gA.gAh]kata kerjamencuba, berikhtiar dalam keadaan tidak berupaya, menggagahi.Tok wan tak larat jalan dah, tapi dia gagah jugak pi masjed.[to/ wAn tA/ lA.ÒAt dZA.lAn dAh tA.pi di.jA gA.gAh dZu.gA/ pi mAs.dZed]Datuk kurang berdaya namun dia mencuba juga berjalan ke masjid.
12

Kembali ke atas