Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ka.lau] | کالاو

Definisi : 1. kata penghubung (kata sendi) utk menyatakan syarat (sebagaimana yg dihurai­kan berikutannya), jika, jikalau: pekerja-pekerja akan berhenti mogok ~ pihak majikan menerima tuntutan mereka; 2. seandai­nya, sekiranya, misalnya: ~ begitu tentu Sutan tak akan lama tinggal di rumah bukan? 3. bagi..., menurut pendapat..., sekira­nya (saya dll) yg terlibat atau yg memutuskan dsb: ~ saya, budak itu sudah patut dihukum; kalau-kalau barangkali, jangan-jangan, takut-takut, adakah (apakah)...: ia bimbang ~ ada orang yg melihatnya; segala menteri dan penggawa pergi mencari paduka anak-anda baginda pd segenap rimba dan padang ~ ada jatuh diterbangkan Dewa Sukma Belantara; kalaupun walaupun, jika pun, sekalipun: ~ ada, tidak terbayar kita harganya; berkalau-kalau mengatakan sesuatu yg tidak pasti dgn mengatakan kalau berkali­kali, atau memberikan pelbagai alasan: mengapa pula ~ Fikri?; budaya ilmu menjauhkan masyarakat drpd membuat serkap jarang, ~ dan berpura-pura. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ka.lau] | کالاو

Definisi : 1 kata yg menyatakan syarat dll; jika: ~ tidak ada halangan, saya akan datang petang ini. 2 sekiranya; seandainya; umpamanya: ~ engkau tidak berhenti, tentu pangkatmu sudah naik. kalau-kalau barangkali; boleh jadi: Cuba bertanya pd orang tua itu, ~ dia tahu. kalaupun jika sekalipun: ~ barang itu ada, tentulah mahal. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
kalau (kata tugas)
Bersinonim dengan jika, jikalau, seandainya, sekiranya, misalnya, bila, senyampang.,

Peribahasa

Jenguk pandang tindai-tindai;
     usul-usul,
asal-asal,
     jangan ditinggalkan.

Bermaksud :

Sebelum melakukan sesuatu pekerjaan lebih baik diperiksa dan diselidiki dulu, supaya selamat dan sempurna pekerjaan itu. tindai-tindai = lihat dengan perhatian yang saksama kalau-kalau ada yang salah.

 

Lihat selanjutnya...(180)

582

Once a thief, always a thief

Tanggapan orang, perangai manusia tidak akan berubah. Kalau pernah buat jahat, ia tentu akan mengulanginya.

Kalau anjing biasa makan tahi, tak makan hidu ada juga

Ex-convicts have to face the fact that they are not going to get jobs easily as the public still apply the principle: ''Once a thief, always a thief''.

Bekas banduan harus menerima hakikat bahawa mereka tidak mudah diambil bekerja memandangkan masyarakat masih berpendirian: ''Kalau anjing biasa makan tahi, tak makan hidu ada juga ''.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(45)

Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
lejang[l«.dZAN]kata kerjamenjenguk sebentar.Kalau ke bando, lejang pos opes tu kalau-kalau ade surat.[kA.lAw k« bAn.d l«.dZAN pos opes tu kA.lAw.kA.lAw A.d« ]Kalau pergi ke bandar, singgahlah di pejabat pos itu kalau-kalau ada surat.
gonjah[gon.dZAh]kata adjektifbimbang dan takut.Nampak asap kat sane tu, gonjah pulak kalau-kalau rumah kawan tebaka.[nAm.pA/ A.sAp kAt sA.n« tu gon.dZAh pu.lA/ kA.lAw.kA.lAw ]Nampaknya ada asap di sana itu, bimbang pula kalau-kalau rumah saya yang terbakar.
duet lawe[du.wet lA.w«] wang yang dibayar kepada mak andam untuk memesan kerusi pengantin lelaki.Kalau sandeng kat rumah, kite kene siyap duet pintu, kalau kat dewan tak payah le.[kA.lAw sAn.deN kAt Äu.mAh ki.t« k«.n« si.jAp du.wet pin.tu ]Kalau bersanding di rumah, kita kena siap duit pintu, kalau bersanding di dewan, tidak payahlah.
gemeh[ge.meh]kata adjektifriang gembira.Kalau dah bejumpe bukan maen gemeh[kA.lAw dAh b«.dZum.p« bu.kAn mAen ge.meh]Kalau sudah berjumpa kelihatan bukan main manis.
gemeh[ge.meh]kata adjektifriang gembira.Kalau dah bejumpe bukan maen gemeh.[kA.lAw dAh b«.dZum.p« bu.kAn mAen ge.meh]Kalau sudah berjumpa kelihatan bukan main manis.
tuje[tu.dZ«]kata kerjatuding.Kalau buat salah, jangan tuje orang laen.[kA.lAw bu.wAt sA.lAh dZA.NAn tu.dZ« o.ÄAN lAen]Kalau membuat kesalahan, jangan dituding kepada orang lain.
rencek[Äen.tSe/]kata adjektifmengada-ngada.Kalau dah rencek semue orang menyampah.[kA.lAw dAh Äen.tSe/ s«.mu.w« o.ÄAN m«.øAm.pAh]Kalau sudah mengada-ngada semua orang menyampah.
kelayau[k«.lA.jAw]kata kerjaberkeliaran.Lembu kalau tak jage, bekelayau.[l«m.bu kA.lAw tA/ dZA.g« b«.k«.lA.jAw]Lembu kalau tidak dijaga akan berkeliaran.
menais[m«.nAis]kata kerjamenenes; menyenyeh.Kudes kalau dah menais, susah nak obat.[ku.des kA.lAw dAh m«.nAis su.sAh nA/ o.bAt]Kudis kalau sudah menenes, susah hendak diubati.
pak kal[pA/ kAl] mujur.Pak kal budak, kalau tak, aku pukol.[pA/ kAl bu.dA/ kA.lAw tA/ A.ku pu.kol]Mujur dia itu masih budak, kalau tidak, aku dah pukul.
12345

Kembali ke atas