Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ke.nyang] | کڽڠ

Definisi : 1. hilang sama sekali rasa lapar (kerana sudah makan dgn cukupnya), sudah banyak (puas) makan, sudah berisi makanan dgn cukupnya (bkn perut): perutku ~, aku sudah makan; 2. sudah penuh (berisi atau menyerap sesuatu): tanah itu harus disiram dgn air hingga ~; 3. ki selalu (banyak) men­dapat atau mengalami sesuatu, puas (kerana banyak mendapat sesuatu): ~lah Jazuli semalam itu oleh bermacam-macam sanjungan; dia sudah ~ dgn cercaan demikian; orang yg ~, kalau dijamu dgn lauk yg sedap sekalipun, berkata tawar juga prb orang yg tidak berkehendakkan pemberian kita tidak akan menghargainya sekalipun ia indah; mengenyangkan menjadikan kenyang (hilang rasa lapar), memberi makan atau mengisi sampai kenyang: dgn budi bahasa, tidak akan dapat ~ perut yg lapar; sepinggan nasi sudah cukup utk ~ aku; kekenyangan 1. perihal kenyang (tidak berasa lapar), kepuasan; 2. terlalu kenyang (kerana makan terlalu banyak): maka anak gergasi itu pun mati oleh tersangat ~. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ke.nyang] | کڽڠ

Definisi : tidak berasa lapar kerana sudah makan; sudah puas makan: Kami diberinya makan sampai ~. mengenyangkan memberikan makanan sampai seseorang kenyang; menjadikan atau menyebabkan kenyang. kekenyangan 1 keadaan (perihal) kenyang. 2 terlalu kenyang hingga berasa tidak selesa. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
kenyang (adjektif)
Bersinonim dengan puas, cukup, sebu, jelak, muak, jemu, bosan, lugu, buntur;,
Kata Terbitan : mengenyangkan, kekenyangan,

Puisi
 

Orang darat menganyam kelasah,
     Buat kelarai bunga cempaka;
Makan tak kenyang mandi tak basah,
     Sudahlah adat orang bercinta.


Lihat selanjutnya...(11)
Peribahasa

Perut kenyang lapar tak hilang,
     minum sejuk haus tak lepas.

Bermaksud :

Hidup dalam kemiskinan.

 

Lihat selanjutnya...(17)

Lihat selanjutnya...(1)

Glosari Dialek Pahang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
se'eh[se/.eh]kata adjektifkenyang.Se'eh beto perot koi ni, lepah makan kenuri rumoh Pak Mat.[se/.eh b«.to p«.Äot koj ni l«.pAC mA.kAn k«n.u.Äi Äu.mh p/ mAt]Kenyang sungguh perut saya selepas makan kenduri rumah Pak Mat.
copot[tSo.pot]kata adjektifberkenaan sesuatu yang sedikit jumlahnya.Koi tak kenyang makan di kedai, nasik copot.[koj tA/ k«.øAN mA.kAn di k«.dAi nA.si/ tSo.pot]Saya tidak kenyang makan di kedai, kerana nasinya sedikit.
kemantu[k«.mAn.tukata adjektifberkenaan keadaan seseorang yang tersangat kenyang.Mane tok kemantu tibai tige pinggan nasik.[mA.n« t/ k«.mAn.tu ti.bAj ti.g« piN.gAn nA.si/]Mana tidak rasa kenyang, makan nasi tiga pinggan.

Kembali ke atas