Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[la.gi] | لاݢي

Definisi : 1 masih (berterusan): ketika ~ kecil ketika masih kecil. 2 tambahan kpd yg sedia ada: Ambillah dua ringgit ~ utk perbelanjaan pulang. 3 dan; serta: Rumahnya cantik ~ bersih. 4 berulang spt semula: Bacalah surat itu sekali ~. Agaknya ia akan datang ~ hari ini. 5 lebih (baik, buruk, mahal dll): Bunga yg ini ~ cantik. 6 kata yg digunakan utk menegaskan (menguatkan) kata-kata sebelumnya: Belakang parang ~, kalau diasah nescaya tajam. ~pun, = ~ pula tambahan pula. lagi-lagi sentiasa; balik-balik: ~ hendak bergaduh, tidak pernah aman barang sekejap pun. lagikan bahkan; sedangkan: Serangga yg kecil itu ~ dpt membina bukit dgn mengangkut pasir sebutir demi sebutir. selagi 1 selama atau sementara masih: ~ hayat dikandung badan, aku tetap setia kpdmu. 2 pd ketika; semasa: Waktu tengah malam ~ orang tidur, dia duduk termenung di dlm biliknya. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
lagi (kata tugas)
Bersinonim dengan dan, serta;,
Kata Terbitan : selagi, lagi-lagi, lagikan,

Peribahasa

Lagi lauk lagi nasi.

Bermaksud :

Makin kaya, makin banyak sahabatnya.

 

Lihat selanjutnya...(182)

264

There is no place like home.

Betapa baik pun tempat orang, baik lagi tempat sendiri.

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri; baik lagi di negeri sendiri

My father has been living abroad for years, and now he's a successful businessman. But deep down in his heart, he yearns to return to his homeland because to him, there is no place like home.

Bapaku telah lama hidup di perantauan, dan kini menjadi usahawan yang berjaya. Namun begitu, jauh di dalam hatinya, dia hendak pulang ke tanah air, kerana baginya, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri; baik lagi di negeri sendiri.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(107)

Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
nya alah[øA A.lAh] jangan diulang lagi.Nya alah lagi, keje yang keji tu.[øA A.lAh lA.gi k«.dZ« jAN k«.dZi tu]Jangan diulang lagi perbuatan yang keji itu.
melagek[m«.lA.ge/]kata tugassebentar lagi (Pulau Aur, Mersing).Melagek man tebe.[m«.lA.ge/ mAn te.b«]Sebentar lagi saya akan sampai.
melentoi[m«.l«n.toj]kata adjektifterlalu lapar.Belom masak lagi? Perot dah melentoi ni.[b«.lom mA.sA/ lA.gi p«.Äot dAh m«.l«n.toj ni]Belum masak lagi? Perut sudah terasa terlalu lapar.
benang ari[b«.nAN A.Äi] waktu subuh.Maseh benang ari lagi, dah kelua menoreh.[mA.seh b«.nAN A.Äi lA.gi dAh k«.lu.wA m«.no.Äeh]Masih waktu subuh lagi, dia sudah keluar pergi menoreh getah.
kelisen[k«.li.s«n]kata adjektifhabis.Kene beli beras lagi nampaknye, beras dalam[k«.n« b«.li b«.ÄAs lA.gi nAm.pA/.ø« b«.ÄAs dA.lAm toN tu dAh Kena beli beras lagi nampaknya, beras dalam itu sudah habis.
serabai[s«.ÄA.bAj]kata adjektifberkenaan muka yang kelihatan tidak terurus.Muke serabai lagi dah nak pegi kedai?[mu.k« s«.ÄA.bAj lA.gi dAh nA/ p«.gi k«.dAj]Muka masih tidak terurus lagi sudah hendak pergi ke kedai?
teambau-ambau[t«.Am.bAw.Am.bAw]kata kerjaberjalan bergoyang-goyang dan terhoyang-hayang.Teambau-ambau lagi kami jalan, maklom maseh dalam ari.[t«.Am.bAw.Am.bAw lA.gi kA.mi dZA.lAn mA/.lom mA.seh Tergoyang-goyang lagi saya berjalan, maklumlah masih dalam pantang.
perabah[p«.ÄA.bAh]kata namabarang yang tidak berguna.Buang saje perabah tu, bukan boleh pakai lagi.[bu.wAN sA.dZe p«.ÄA.bAh tu bu.kAn bo.leh pA.kAj lA.gi]Buang sahaja barang-barang yang tidak berguna itu, bukan boleh dipakai lagi.
lenjan[l«n.dZAn]kata adjektiflusuh akibat dipakai secara berlebihan.Kalau kau tak berenti naek basikal ni, seminggu lagi lenjanle die.[kA.lAw kAw tA/ b«.Ä«n.ti nAe/ bA.si.kAl ni s«.miN.gu Kalau engkau tidak berhenti menaiki basikal ini seminggu lagi habislah lusuh.
lemban[l«m.bAn]kata adjektiflambat dan lembap, jimbam.Kalau lemban sangat orang rumah kau, pukol tige pon tak makan lagi.[kA.lAw l«m.bAn sA.NAt o.ÄAN Äu.mAh kAw pu.kol ti.g« pon ]Jikalau isteri kamu terlalu lambat dan lembap, pukul tiga pun kita tidak makan lagi.
12

Kembali ke atas