Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[lo.go] | لوݢو

Definisi : lambang khas sesuatu pertubuhan yg tersirat dgn maksud tertentu. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[lo.go] | لوݢو

Definisi : lambang khas sesuatu badan, pertubuhan dsb, yg tersirat dgn maksud tertentu. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata logo


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
logologoKomunikasiTiadaTiada
logologoPerpustakaanTiadaTiada
logologoKesenianTiadaTiada
logologoPendidikanTiada

 Bahasa pengaturcaraan tahap tinggi yang pada asalnya direka bentuk sebagai bahasa kecerdasan buatan dan kemudian di-gunakan untuk mengajar pelajar kemahiran penyelesaian masalah.

logo therapyterapi logoPendidikanTiadaTiada
logotypelogoKomunikasiKorporatObjek, simbol, atau perkara yang digunakan sebagai alat untuk mengenal organisasi, barangan atau perkhidmatan. Objek ini dihasilkan melalui proses reka bentuk yang diasaskan kepada beberapa ciri seperti kepercayaan, pegangan dan pendirian organisasi, nilai barangan atau perkhidmatan, dan warna korporat organisasi tersebut. Hasil akhir proses reka bentuk ini diangkat sebagai simbol yang boleh membentuk citra organisasi, barangan, atau perkhidmatan. Antara unsur pada sesuatu loga yang perlu diberi perhatian termasuklah warna, reka bentuk, jenis huruf, slogan, dan maskot. Letakkan sesuatu logo pada sesuatu bangunan atau ruang dalam iklan juga diberikan perhatian rapi bagi memastikan logo memberikan kesan yang signifikan kepada khalayak.
logographic writingtulisan logoPendidikanTiadaTiada
turtle graphicsgrafik pepenyuPendidikanTiada

 Bahasa pengaturcaraan logo objek berbentuk segi tiga yang boleh diatur cara untuk bergerak dan membuat lakaran di skrin.

 
spritepeperiPendidikanTiada

 Objek dalam sesetengah versi bahasa pengaturcaraan logo iaitu pengguna boleh mendefinisikan melalui warna, bentuk dan ciri-ciri lain dan digunakan untuk membuat animasi.

 
speciality advertisementiklan khususKomunikasiKorporatKaedah pengiklanan yang mempunyai nilai khidmat masyarakat. Kaedah ini di- laksanakan melalui penajaan dengan menggunakan medium terpilih bagi mempamerkan jenama, logo, dan nama syarikat dengan menggunakan barangan atau peralatan yang dibekalkan oleh organisasi penaja untuk acara yang biasanya mempunyai khalayak khusus. Antara peralatan yang digunakan termasuklah pen, pembaris, topi, baju-T, dan penanda buku. Kaedah pengiklanan ini juga berfungsi untuk memenuhi sebahagian daripada tanggungjawab sosial syarikat atau organisasi yang menjadi penaja. Contohnya penajaan seminar Dewan Perniagaan Malaysia yang dilakukan oleh sebuah syarikat kewangan. Melalui seminar ini, syarikat menyumbangkan peralatan seperti beg dan alat tulis, fail, topi, dan baju-T yang diberikan kepada peserta seminar. Semua peralatan tersebut mempunyai nama dan logo syarikat yang menaja.
123

Kembali ke atas