Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[me.ngam.bil] | مڠمبيل

Definisi : 1 memegang sesuatu lalu membawa atau mengangkatnya; memungut sesuatu yg ada di bawah: Ia membongkok lalu ~ buku yg di atas lantai itu. 2 menggunakan sesuatu kepunyaan orang (dgn kebenaran ataupun tidak: Kalau aku tidak silap, adikmulah yg ~ topi kamu tadi. 3 memerlukan; memakan: Kerja itu akan ~ masa dua bulan. 4 mendapatkan sesuatu (spt sukatan, bacaan) dgn menyukat atau dgn mengukur: Ketika aku terlantar di rumah sakit dahulu, jururawat datang ~ suhu badanku dua kali sehari. 5 menerima orang utk bekerja dsb: Firma tsb akan ~ beberapa orang pekerja baru pd tahun hadapan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata mengambil

Puisi
 

Ke laut mengambil lokan,
     Burung tiung memanggil anak;
Janganlah malu janganlah segan,
     Samalah kita berdagang sanak.


Lihat selanjutnya...(23)
Peribahasa

Mengambil bungkalan kurang.

Bermaksud :

Salah terima (merasa dirinya tersinggung oleh perkataan orang).

 

Lihat selanjutnya...(19)

194

To fish in troubled waters

Cuba mengambil kesempatan daripada keadaan kekalutan atau kesusahan orang lain demi kepentingan diri.

Menahan lukah di pergentingan

The two nations were on the brink of war, and the big powers did nothing even though they could stop them. They hoped to fish in troubled waters by selling their weapons to the nation in conflict.

Dua buah negara itu diambang peperangan, dan kuasa-kuasa besar pula hanya berpeluk tubuh meskipun mereka boleh menghalangnya. Mereka berharap untuk menahan lukah dipergentingan dengan menjual senjata kepada Negara terbabit.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(78)

Glosari Dialek Johor

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
kebak[k«.bA/]kata kerja2. mengambil barang orang lain.Itu dah peel die suke kebak barang orang.[i.tu dAh pe/.el di.j« su.k« ke.bA/ bA.ÄAN o.ÄAN]Itu sudah menjadi kebiasaannya, suka mengambil barang orang lain.
merotes[m«.Äo.tes]kata kerjakerap mengambil makanan, khususnya makanan yang kecil-kecil dan sedikit-sedikit.Suke beno kau ni merotes ape yang ade kat dapo.[su.k« b«.no kAw ni m«.Äo.tes A.p« sA.dZ« jAN A.d« kAt dA.po]Suka dan kerap benar engkau ini memakan makanan sedikit-sedikit, apa yang ada di dapur.
nako[nA.k]kata kerjaberbohong.Jangan nak nako, abang nampak Ajak yang ambek bola abang tadi.[dZA.NAn nA/ nA.k A.bAN nAm.pA/ A.dZA/ jAN Am.be/ Jangan hendak berbohong, abang nampak Razak yang mengambil bola abang sebentar tadi.
tak hemah[tA/ he.mAh] tidak ambil berat.Padanlah orang nyisehkan die, dah die tak hemah kat kewage.[pA.dAn.lAh o.ÄAN øi.seh.kAn di.j« dAh di.j« tA/ he.mAh kAt Patutlah dia disisihkan orang, dia tidak mengambil berat pada keluarganya.

Kembali ke atas