43

Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : 1 kata nama arah yg menunjukkan tempat atau diri seseorang: Buku itu masih ada ~ saya. 2 kata sendi nama yg digunakan utk menunjukkan waktu atau utk menunjukkan kata nama abstrak dlm pembentukan frasa atau ayat: ~ masa ini; ~ pendapatnya, perkara itu mudah saja. dlm ~ itu sementara itu; dlm hal itu. 3 kata sendi nama utk menunjukkan tempat yg terhad: Terdapat tahi lalat ~ pipinya. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)


Definisi : sama-sama, ramai-ramai (melakukan sesuatu): ibu-ibu itu ~ duduk mengobrol; mereka ~ berebut minta makanan; burung-burung sudah ~ resah menunggu. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : 1. kata sendi nama yg bererti di: ~ bulan Januari; dlm ~ itu sementara (sambil) itu; 2. kata sendi nama yg bererti terhadap: Bang Uda marah tak ~ Ida? 3. dalam, menurut, mengikut: ~ fikirannya; ~ hatinya; ~ sangkanya; 4. buat, bagi: ~nya dunia ini bukan tempat mencari kesusahan; 5. sl akan, untuk: bab ~ menyatakan; 6. dari, daripada: ~ bercerai mahulah mati; ~ jadi Komunis biarlah dia mati. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : 1. tidak kurang dan tidak lebih, cukup: kaum kita hidup ~ dgn sesuap nasi; 2. berasa puas (senang), berasa cukup: hatinya belum ~; asal ada kecil pun ~ prb asalkan ada, tidak banyak, sedikit pun cukuplah; berpada mencukupi: dlm keadaan serba sederhana dan ~; berpada-pada 1. elok-elok cukup, tidak ber­lebih-lebihan: amatlah sukar hendak menentukan sama ada sesuatu perbuatan itu ~ atau melebihi batasan-batasan yg dihadkan; 2. agak cukup (walaupun tidak banyak), luma­yan, sedang; memadai mencukupi, dapat mengisi atau memenuhi (kehendak, peraturan, dll): rang undang-undang ini ~lah diluluskan oleh Dewan Rakyat; makanan semata-mata tidak ~; memada-memadai membuat seelok-elok cukup sahaja; memadakan 1. menjadikan pada, meng­anggap pada: apabila malam, dipadakanlah tidur bertikar; 2. membiarkan, mendiamkan: orang tua mahulah sabar dan ~ kelakuan orang muda; 3. menjadikan puas, memuaskan: ~ hati; terpada; tak ~ tidak boleh ditandingi, terlalu sangat. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata pada

Puisi
 

Anak labi makan mengecap,
     Beri makan kelopak jantung;
Pada nabi saya mengucap,
     Pada Tuhan saya bergantung.


Lihat selanjutnya...(78)
Peribahasa

Mudah jua pada yang ada,
     sukar jua pada yang tidak.

Bermaksud :

Pada orang kaya segalanya mudah, pada orang yang miskin segalanya susah.

 

Lihat selanjutnya...(166)

484

A promise is a promise

Janji yang dibuat hendaklah ditunaikan

Kerbau dipegang tali hidungnya, manusia dipegang pada katanya

He would come and pay his debt in two years' time. I reminded him a promise is a promise. He is sure to land in hot soup if he breaks his promise.

Dia akan datang dan membayar hutangnya dalam tempoh dua tahun lagi. Aku mengingatkannya, kerbau dipegang tali hidungnya, manusia dipegang pada katanya. Dia pasti akan mendapat susah jika dia tidak menunaikan janjinya.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(52)

Glosari Dialek Kelantan

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
telong[t«.lN]kata adjektifmelengkung ke dalam (seperti lesung pipit pada pipi, lubang-lubang pada jalan dan lain-lain), lekuk.Ambo napok lata ni telong sikik sini.[Am.b nA.p/ lA.tA ni t«.lN si.ki/ s:i.ni]Saya nampak lantai ni lekuk sikit di sini.
nyendeh[ø:En.dEh]kata kerjaduduk dalam keadaan menyandar (pada sesuatu).Jange dok nyendeh ko ore gak, panah-panah ni.[dZA.NE do/ øEn.dEh k .ÄE gA/ pA.nAh.pA.nAh ni]Janganlah bersandar pada saya, panas-panas begini.
ba[bA]kata namabuah pinang yang digunakan untuk diletakkan tali pada hidung lembu atau kerbau supaya tidak tercabut.Ba hok ayoh buboh kak idong lembu tu, pecoh doh.]Buah pinang yang ayah pasang pada hidung lembu tu, pecah dah.
lesek[lE.sE/]kata kerjamenyapu sesuatu (cat, lumpur dan lain-lain) pada dinding dan lain-lain, mencalit.Ayoh dok lesek cak dindeng.[A.jh do/ lE.sE/ tSA/ d:in.deN]Ayah sedang menyapu cat pada dinding.
gondeng[g:n.dEN]kata adjektifberkenaan sarang lebah dalam keadaan bergantung, bergayut pada dahan.Sare tebuwe tu dok gondeng pokok paoh.[sA.ÄE t«.bu.wE tu do/ g:n.dEN p.k/ pAoh]Sarang tebuan tu tergantung pada pokok mempelam.
patak sipuk[pA.tA/ si.pu/] pangkal garis-garis dan pusar pada hujung jari tangan yang memberi gambaran kepandaian seseorang (seperti menjahit, melukis dan lain-lain).Patok diyo manda, pasa diyo ado patak sipuk.[pA.to/ di.j m:An.dA pA.sA di.j A.d pA.tA/ si.pu/]Patutlah dia pandai melakukan sesuatu, ada tanda pusar pada tapak tangannya.
   2. selekoh pada jalan, sungai dan lain-lain, sudut, liku.Mung keno selo sikik kreto tu kalu kona kak cekok.[muN k«.n s:«.lo si.ki/ kÄE.t tu kA.lu k.nA kA/ tSE.k)/]Kamu kena memperlahankan sedikit kereta tu kalau membelok dekat selekoh.
brokbč)/]kata adjektifbengkak pada muka akibat banyak tidur atau sakit, sembab.Mung ni tido sokmo, pasa tu muko mung brok.[muN ni ti.do s/.m pA.sA tu mu.k muN bč)/]Kamu ni selalu tidur, sebab tu lah muka kamu sembab.
sege[s«.gE]kata adjektifjijik pada sesuatu yang berlendir, berlumpur dan lain-lain; se’e.Sege nok turong tanoh kalu uje-uje gini gak.[s«.gE n/ tu.ÄoN t:A.nh kA.lu u.dZE.u.dZE g:i.ni gA/]Jijiklah nak keluar kalau hujan begini.
   2. kenderaan tanpa roda yang diikat pada tengkuk lembu atau kerbau untuk membawa barang.Lo ni ore tok guno nuwa kalu nok akok padi.[l: ni .ÄE t/ gu.n n:u.wA kA.lu n/ A.ko/ pA.di]Sekarang ni, orang dah tak guna nuwa lagi kalau nak angkut padi.
123456

Kembali ke atas