43

Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : 1 kata nama arah yg menunjukkan tempat atau diri seseorang: Buku itu masih ada ~ saya. 2 kata sendi nama yg digunakan utk menunjukkan waktu atau utk menunjukkan kata nama abstrak dlm pembentukan frasa atau ayat: ~ masa ini; ~ pendapatnya, perkara itu mudah saja. dlm ~ itu sementara itu; dlm hal itu. 3 kata sendi nama utk menunjukkan tempat yg terhad: Terdapat tahi lalat ~ pipinya. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)


Definisi : sama-sama, ramai-ramai (melakukan sesuatu): ibu-ibu itu ~ duduk mengobrol; mereka ~ berebut minta makanan; burung-burung sudah ~ resah menunggu. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : 1. kata sendi nama yg bererti di: ~ bulan Januari; dlm ~ itu sementara (sambil) itu; 2. kata sendi nama yg bererti terhadap: Bang Uda marah tak ~ Ida? 3. dalam, menurut, mengikut: ~ fikirannya; ~ hatinya; ~ sangkanya; 4. buat, bagi: ~nya dunia ini bukan tempat mencari kesusahan; 5. sl akan, untuk: bab ~ menyatakan; 6. dari, daripada: ~ bercerai mahulah mati; ~ jadi Komunis biarlah dia mati. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : 1. tidak kurang dan tidak lebih, cukup: kaum kita hidup ~ dgn sesuap nasi; 2. berasa puas (senang), berasa cukup: hatinya belum ~; asal ada kecil pun ~ prb asalkan ada, tidak banyak, sedikit pun cukuplah; berpada mencukupi: dlm keadaan serba sederhana dan ~; berpada-pada 1. elok-elok cukup, tidak ber­lebih-lebihan: amatlah sukar hendak menentukan sama ada sesuatu perbuatan itu ~ atau melebihi batasan-batasan yg dihadkan; 2. agak cukup (walaupun tidak banyak), luma­yan, sedang; memadai mencukupi, dapat mengisi atau memenuhi (kehendak, peraturan, dll): rang undang-undang ini ~lah diluluskan oleh Dewan Rakyat; makanan semata-mata tidak ~; memada-memadai membuat seelok-elok cukup sahaja; memadakan 1. menjadikan pada, meng­anggap pada: apabila malam, dipadakanlah tidur bertikar; 2. membiarkan, mendiamkan: orang tua mahulah sabar dan ~ kelakuan orang muda; 3. menjadikan puas, memuaskan: ~ hati; terpada; tak ~ tidak boleh ditandingi, terlalu sangat. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata pada

Puisi
 

Anak labi makan mengecap,
     Beri makan kelopak jantung;
Pada nabi saya mengucap,
     Pada Tuhan saya bergantung.


Lihat selanjutnya...(78)
Peribahasa

Mudah jua pada yang ada,
     sukar jua pada yang tidak.

Bermaksud :

Pada orang kaya segalanya mudah, pada orang yang miskin segalanya susah.

 

Lihat selanjutnya...(166)

484

A promise is a promise

Janji yang dibuat hendaklah ditunaikan

Kerbau dipegang tali hidungnya, manusia dipegang pada katanya

He would come and pay his debt in two years' time. I reminded him a promise is a promise. He is sure to land in hot soup if he breaks his promise.

Dia akan datang dan membayar hutangnya dalam tempoh dua tahun lagi. Aku mengingatkannya, kerbau dipegang tali hidungnya, manusia dipegang pada katanya. Dia pasti akan mendapat susah jika dia tidak menunaikan janjinya.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(52)

Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
la la ni[lA lA ni] pada masa dan ketika ini juga.Aku tengah tak dak duet, mana nak pi cari duet la la ni.[A.ku t«.NAh tA/ dA/ du.wet mA.nA nA/ pi tSA.Òi du.wet lA lA ni]Saya tidak mempunyai wang, mana hendak mendapatkannya pada masa ini juga.
la la tu[lA lA tu] pada masa dan ketika itu juga.Tadi aku marah kat dia pasai tak habeh buat reja rumah, aku suroh dia buat la-la tu.[tA.di A.ku mA.ÒAh kAt di.jA pA.sAj tA/ hA.beh bu.wAt Ò«.dZA Òu.mAh A.ku su.Òoh di.jA bu.wAt lA lA tu]Tadi saya memarahinya kerana tidak menghabiskan kerja rumah, saya memintanya menyiapkan pada masa itu juga.
buat kerin[bu.w­At k«.Òin] sikap acuh tidak acuh; buat don.Pada hai dia yang ambek duet, bila orang tudoh dia buleh buat kerin.[pA.dA hAj di.jA jAN Am.bE/ du.wet bi.lA .ÒAN tu.doh di.jA bu.leh bu.w­At k«.Òin]Pada halnya dia ambil duit, bila dituduh dia boleh buat kerin.
   2. menaiki pada bahagian belakang seseorangKalu masok lawan panjat tiang lincen, hampa kena pandai-pandai kerabat kawan.[kA.lu mA.so/ lA.wAn pAn.dZAt ti.jAN lin.tSen hAm.pA k«.nA pAn.dAj.pAn.dAj k«.ÒA.bAt kA.wAn]Kalau masuk perlawanan panjat tiang licin, kamu semua perlu pandai menaiki bahagian belakang kawan.
   2. menyarung sesuatu pada kaki (seperti stokin, kasut dan lain-lain)Serelom stoken dulu baru pakai kasut.[s«.Ò«.lom sto.ken du.lu bA.Òu pA.kAj kA.sut]Sarungkan stoking dahulu baru memakai kasut.
   2. membuat lubang pada sesuatu seperti buah, dinding, tanah dan lain-lain.Awat hang tak kaet nyoq tu, habeh tupai kerobek.[A.wAt hAN tA/ kAet ø)Ö tu hA.beh tu.pAj k«.ҍ.bE/]Mengapa awak tidak kait kelapa itu, habis tupai buat lubang.
   2. rasa sakit atau sengal pada badan atau kepalaMerenyut kepala aku lepaih bejemoq kat padang.[m«.Ò«.øut k«.pA.lA A.ku l«.pAC b«.j«.m)Ö kAt pA.dAN]Sakit kepala saya selepas berjemur di padang.
goh[goh]kata namabonggol pada bahagian atas belakang lembu jantanLembu jantan ada goh tapi rebau jantan tak dak.[l«m.bu dZAn.tAn A.dA goh tA.pi Ò«.bAw dZAn.tAn tA dA]Lembu jantan ada bonggol tapi kerbau jantan tidak ada.
   2. tidur melebihi had biasa atau pada waktu yang tidak sesuai; merelohDah pukoi berapa ni hang dok menereloh lagi, jom pi pasa malam.[dAh pu.koj b«.ÒA.pA ni hAN do/ m«.n«.Ò«.loh lA.gi dZom pi pA.sA mA.lAm]Pukul berapa sekarang awak masih tidur lagi, mari pergi pasar malam.
jinjat[dZin.dZAt]kata kerjaberdiri pada hujung kaki dengan mengangkat tumit tinggi-tinggi, jengket; ginjat.Masa nak ukoq tinggi, hang jangan jinjat.[mA.sA nA/ u.k)Ö tiN.gi hAN dZA.NAn dZin.dZAt]Semasa mengukur tinggi, awak jangan jengket.
123456

Kembali ke atas