Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pa.sang] | ڤاسڠ

Definisi : 1. naik atau menjadi bertambah (air laut, sungai), lwn surut: apabila air ~ , tidak mungkin kita menyeberangi kuala sungai itu; 2. ki semakin kuat (bkn penyakit); ~ anak air pasang kecil yg berlaku pd suku pertama (pengakhir) bulan; ~ bah air pasang yg mengakibatkan bah (tenggelam); ~ besar (perbani) air pasang besar pd masa bulan muda (atau penuh); ~ keling air pasang besar sekali; ~ kering air surut (timpas); ~ menyurut air pasang yg sedang naik (di laut); ~ penuh air pasang yg penuh atau besar (sebelum surut); ~ purnama air pasang tatkala bulan purnama; ~ surut a) = ~ turun air laut (sungai) surut atau turun; b) banyak atau sedikitnya, baik atau buruknya dll (bkn hasil, keadaan, dll); adat ~ berturun naik = air pun ada ~ surutnya = takkan ~ selalu, di mana surut sentiasa prb keadaan (kekayaan, pangkat, dll) itu tiada tetap; ibarat ~ masuk muara prb perkataan (celaan) yg tiada ditahan-tahan keluarnya; kalau takut dilimbur ~, jangan berumah di tepi pantai prb kalau takutkan kesusahan, jangan buat sesuatu pekerjaan; tidak mengenang ~ surut prb tidak memikirkan kesusahan yg mungkin terjadi pada kemudian hari; berpasang; ~ surut ada pasang surutnya: hidup tanpa jadual ini mengakibatkan pendapatan kami ~ surut. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pa.sang] | ڤاسڠ

Definisi : 1. jodoh, kelamin (laki-laki dan perempuan atau jantan dan betina); 2. dua benda yg melengkapi satu sama lain: tiga ~ selipar, dua ~ stoking; 3. selengkap, sepe­rangkat, satu set: dua ~ pakaian; sepasang 1. satu pasang, sejodoh, sekelamin, selengkap: ~ pengantin; ~ baju Melayu; ~ merpati a) sekelamin burung merpati jantan dan betina; b) ki sekelamin lelaki dan perem­puan; 2. sesuai (dgn), sepadan (dgn): tali lehernya ~ dgn bajunya; 3. = ~ dgn merupa­kan pasang (dgn), selengkapan (dgn): barang ini ~ dgn yg di atas meja; berpasang = berpasangan; berpasang-pasang 1. banyak pasang, bebe­rapa pasang: ~ kasut yg dibelinya; 2. berdua­-dua, sepasang-sepasang: kasut itu disusun ~; mereka datang ke kelab malam itu ~; memasangkan menjadikan sepasang (dgn), menjodohkan; pasangan 1. barang apa yg merupakan pa-sang (jodoh dll): ~ dr Malaysia itu telah berjaya memenangi set pertama; 2. jodoh (imbangan, lengkapan): ~ hidup; benda ini mana ~nya? berpasangan 1. merupakan pasangan kpd: gelas ini ~ dgn yg itu; 2. = berpasang-pa­sangan berpasang, berdua-dua (sepasang-sepasang): para tamu sama ~ mengikuti irama muzik. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pa.sang] | ڤاسڠ

Definisi : ; ~ siap (yg) dibina atau dibuat dgn mengena-ngenakan atau mencantum-can­tumkan bahagian-bahagiannya yg telah disediakan atau dibuat terlebih dahulu. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata pasang

Puisi
 

Pasang ini pasang purnama,
     Daun cempedak tidak melayang;
Datang ini datang bertanya,
     Hendaklah tidak berkasih sayang.


Lihat selanjutnya...(80)
Peribahasa

Pasang masuk muara.

Bermaksud :

Terlalu mudah mencela; mengeluarkan kata-kata tanpa pertimbangan.

 

Lihat selanjutnya...(15)

210

The wheel of fortune is forever in motion

Nasib manusia tidak pernah tetap, yakni sentiasa berubah-ubah, ada kalanya baik dan ada kalanya buruk.

Air pun ada pasang surutnya, takkan pasang selalu dan surut senantiasa

During her heyday on the silver screen, she was the nation's top actress, and she basked in luxury and fortune. Unfortunately, the wheel of fortune is forever in motion, and the disaster struck after her twentieth film.

Ketika zaman kegemilangannya dalam industry perfileman, dialah pelakon wanita nombor satu Negara, dan dia dilimpahi kemewahan dan kekayaan.Malangnya, air pun ada pasang surutnya, takkan pasang selalu dan surut senantiasa , dan bencana datang selepas filemnya yang ke dua puluh.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(12)

Glosari Dielek Melaka

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan DialekMaksud Ayat
ambai pasang[Am.bAj pA.sAN] ambai yang menghala arus air pasang.Cepat pasang ambai pasang tu, ae dah mule pasang.[tS«.pAt pA.sAN Am.bAj pA.sAN tu Ae dAh mu.l« pA.sAN]Cepat pasang ambai pasang tu, air sudah mula pasang.
batu tiang[bA.tu ti.jAN] bongkah batu yang dijadikan pengalas tiang rumah, batu alas.Rumah aku nanti nak pasang batu tiang.Rumah aku nanti hendak pasang batu tiang.
pemangkal[p«.mAN.kAl]kata namatali penyambung kili-kili dengan tali mata kail.Pasang dulu pemangkal baru boleh gi manceng.[pA.sAN du.lu p«.mAN.kAl bA.Äu bo.leh gi mAn.tSeN]Pasang dulu pemangkal baru boleh pergi memancing.
   2. kayu penahan yang dipasang di kiri kanan tiang rumah supaya tegak.Kau nak pasang kayu mempisang kene kiri kanan baru kuat.[kAw nA/ pA.sAN kA.ju m«m.pi.sAN k«.n« ki.Äi kA.nAn bA.Äu ku.wAt]Kau nak pasang kayu mempisang kene kiri kanan baru kuat.
tali kaki[tA.li kA.ki] dua utas tali yang diikat bersama dan ditarik untuk merentangkan jaring. Seutas disisipkan pada tepi atas mata jaring manakala seutas lagi dipasangkan pada lubang pelampung; tali ares.Kau pasang tali kaki kene kuat-kuat, kalau tak, putos.[kAw pA.sAN tA.li kA.ki k«.n« ku.wAt.ku.wAt kA.lAw tA/ pu.tos]Kau pasang tali kaki kena kuat-kuat, kalau tak, putus.
tali ares[tA.li A.Äes] dua utas tali yang diikat bersama dan ditarik untuk merentangkan jaring. Seutas disisipkan pada tepi atas mata jaring manakala seutas lagi dipasangkan pada lubang pelampung; tali kaki.Kau pasang tali ares kene kuat-kuat, kalau tak, putos.[kAw pA.sAN tA.li A.Äes k«.n« ku.wAt.ku.wAt kA.lAw tA/ pu.tos]Kau pasang tali ares kena kuat-kuat, kalau tak, putus.
mempisang[m«m.pi.sAN]kata nama1. kayu kecil yang dipasang memanjang dari kemudi hingga ke haluan di kiri kanan bahagian atas dinding perahu dan melekat pada perahu (tidak seperti sia yang tidak melekat pada perahu). Mempisang melindungi bahagian itu daripada menjadi haus akibat kerja di laut seperti menarik pukat.Kau kene pasang mempisang, nanti sapan perahu kau.[kAw k«.n« pA.sAN m«m.pi.sAN nAn.ti sA.pAn p«.Ä«.hu kAw]Kau kena pasang mempisang, nanti rosak perahu kau.
tali angen[tA.li A.Nen] benang halus yang diikat dalam rangka layang-layang untuk menegangkan kertas layang-layang.Kau tak pasang tali angin, macam mana layang-layang kau nak senang naek.[kAw tA/ pA.sAN tA.li A.Nen mA.tSAm mA.nA lA.jAN.lA.jAN kAw nA/ s«.nAN nAe/]Engkau tidak pasang tali angin, macam mana layang-layang engkau hendak senang dinaikkan ke udara.
lampok[lAm.po/]kata namakepingan batu yang dipasang sebagai pengalas batu tiang; papan slipe batu.Bile kau pasang batu tiang, jangan lupe letak dulu lampok, nanti tanah tak rate.[bi.l« kAw pA.sAN bA.tu ti.jAN dZA.NAn lu.p« l«.tA/ du.lu lAm.po/ nAn.ti tA.nAh tA/ ÄA.t«]Bila engkau pasang batu tiang, jangan lupa letak dulu papan selipar batu, nanti tanah tak rata.
papan slipe tiang[pA.pAn sli.p« ti.jAN] kepingan kayu yang dipasang sebagai pengalas di antara tiang rumah dengan batu tiang.Kau buat rumah aku, jangan lupe pasang papan slipe tiang.[kAw bu.wAt Äu.mAh A.ku dZA.NAn lu.p« pA.sAN pA.pAn sli.p« ti.jAN]Engkau buat rumah aku, jangan lupa pasang papan slipe tiang.
12

Kembali ke atas