Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[se.bab] | سبب

Definisi : yg mengakibatkan sesuatu, fasal, kerana, lantaran, mula: doktor dapat mencari ~ penyakit itu; ia dipecat ~ malas; oleh ~ kerana; ~-musabab berbagai-bagai sebab; bersebab ada sebabnya (alasan mulanya): sakit bermula mati ~; polis tidak ada kuasa utk menangkap orang dgn tidak ~; menyebabkan menjadikan sebab, meng-akibatkan: hanya belas kasihan oranglah yg ~ dia masih hidup menumpang di rumah itu; hal ini telah ~ kemarahannya semakin meluap-luap; tersebab disebabkan oleh, terjadi kerana: kuakui bahawa segala kesalahan tidak ~ oleh orang lain; penyebab 1. orang (pihak dsb) yg menjadi sebab atau punca kpd sesuatu (kejadian, peristiwa, perbuatan, dll); 2. sesuatu (spt penyakit, bencana alam, dll) yg menjadi sebab kpd sesuatu: dia tidak menyangka tindakan-nya yg menurut hati itu menjadi ~ dirinya tersadai dlm kancah kehinaan. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[se.bab] | سبب

Definisi : 1 apa-apa yg mengakibatkan se­suatu; asal mula: Mereka sedang memikirkan ~ utama perkara itu berlaku. 2 kerana; lantaran: Dia sakit perut ~ terlalu banyak makan buah mempelam muda. bersebab ada sebabnya: Jika tidak ~, kenapa engkau menangis? menyebabkan mendatangkan atau menimbulkan sesuatu; menjadikan sebab; mengakibatkan: Apa yg ~ bandar itu maju dgn cepat? penyebab sesuatu atau seseorang yg menyebabkan ber­lakunya sesuatu: Ini akan meng­akibatkan kemusnahan kpd manusia yg juga me­rupakan ~ pencemaran itu. Kerosakan tisu merupakan ~ utama gejala penyakit dlm jangkitan virus. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata sebab

Puisi
 

Sebab bulan terbit pagi,
     Bunga pandan dalam cerana;
Sebab intan datang ke mari,
     Nampak berlain dalam bunga.


Lihat selanjutnya...(34)
Peribahasa

Sebab mutiara sebiji,
     lautan yang dalam diselam orang.

Bermaksud :

Orang yang berilmu itu biar di manapun ia tinggal tetap dicari orang.

 

Lihat selanjutnya...(40)

8

A bad workman always blames his tools

Orang yang tidak pandai melakukan sesuatu pekerjaan biasanya enggan mengakui kelemahan diri tetapi sebaliknya menyalahkan alat yang digunakan pula.

Sebab tak tahu menari, dikatakan lantai tinggi rendah.

She apologized for the burnt cookies, saying that her oven was an old model. Incompetent people always blame other things for their failures. As the saying goes, a bad workman always blames his tools.

Dia meminta maaf kerana biskut tersebut hangus. Alasannya ialah ketuharnya model lama. Orang yang tidak mahir sering menyalahkan benda lain atas kegagalan mereka, bak kata pepatah sebab tak tahu menari, dikatakan lantai tinggi rendah.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(24)

Glosari Dialek Kelantan

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
bokte[b/.tE]kata tugaskerana, sebab.Ayoh diyo maroh kedio bokte tok se gi skoloh.[A.jh di.j mA.čh k«.di.j b/.tE t/ se gi sk.lh]Ayah memarahinya kerana tak nak pergi sekolah.
narak ko[n:A.ÄA/ k] takkanlah (kerana sebab tertentu yang sebelumnya).Kito ke saeng lamo doh, narak ko kih tu pong mung nok maroh.[ki.t kE s:AeN lA.m dh n:A.ÄA/ k kih tu poN muN n/ mA.čh]Kitakan dah lama berkawan, takkanlah kerana perkara tu pun kamu dah nak marah.
   3. berkenaan mata yang kuyu kerana mengantuk.3. Beleh bena mato aku ari nih, bokte tok tido lasung smale. 3. Kuyu sungguh mata aku hari ni, sebab tak tidur langsung malam semalam.
age[A.gE]kata kerjamembuat persediaan sebelum melakukan sesuatu.Kawe age juruh bena ni, sebak kito nok tandeng wa:]Saya membuat persediaan dengan teliti ni, sebab kita nak masuk pertandingan wau.
bolok[b:.l)/]kata kerjaberlumuran dengan sesuatu (melekit dan berair).Kaki Pok Heng bolok denge seluk, pasa diyo baru balek baroh.: :Kaki Pak Him berlumuran selut sebab baru balik dari sawah.
jeluwok[dZ«.lu.w/]kata kerjamuntah.Mung minum ae banyok, pasa tu jeluwok tubek.[muN mi.num Ae bA.ø/ pA.sA tu dZ«.lu.w/ tu.be/]Kamu minum air banyak, sebab tu termuntah keluar.
bobek[b.bE/]kata kerjaberleter.Mok Milah bobek sokmo kedio, bokte malah.[m/ mi.lAh b.bE/ s/.m k«.di.j b/.tE m:A.lAh]Ibu Milah selalu berleter kepadanya sebab dia pemalas.
sebe[s«.bE]kata adjektifberkenaan cahaya yang tidak terang, malap, suram.Plito tu sebe pasa minyok nok abih.[pli.t tu s«.bE pA.sA mi.ø/ n/ A.bih]Pelita tu malap sebab minyaknya hampir habis.
notok[n:.t/]kata kerjamengelupas dengan agak teruk akibat jatuh.Abih notok palo lutut, jatoh muto.[A.bih n:.t/ p:A.l lu.tu/ dZA.toh mu.to]Habis mengelupas kepala lutut sebab jatuh moto.
hamla[hAm.lA]kata namapenipu, pembohong.Ore tok saeng denge diyo, pasa diyo hamla.[.ÄE t/ s:AeN d«.NE di.j pA.sA di.j hAm.lA]Orang tak berkawan dengan dia sebab dia penipu.
12345

Kembali ke atas