Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[se.ka.rang] | سکارڠ

Definisi : waktu atau masa ini (bukan waktu yg telah lalu dan bukan yg akan tiba), kini: kira-kira ini mesti dibuat ~ juga. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[se.ka.rang] | سکارڠ

Definisi : waktu bukan yg telah lalu dan bukan yg akan datang; waktu ini: ~ juga kita pergi. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata sekarang

Puisi
 

Sungguh tuan selasih tumbuh,
     Zaman sekarang kaduk berbunga;
Dulu tuan kasihnya sungguh,
     Sekarang saya tidak berguna.


Lihat selanjutnya...(56)
Peribahasa

Dulu timah,
     sekarang besi.

Bermaksud :

Orang kecil memperoleh pangkat tinggi.

 

Lihat selanjutnya...(6)

423

News lords, new laws

Apabila perintah baharu atau orang lain berkuasa, maka peraturan baharu pula diperkenalkan.

Sekali air besar (gedang), sekali tepian beranjak (beralih)

''Last year, we didn't even have to pay a single cent for our quit rent. But now, wea are told to pay up,'' I said ''Well, that was last year. Now we have a new government. News lords, new laws,'' replied my boss.

''Tahun lepas kita tak perlu bayar satu sen pun cukai tanah. Tapi sekarang kita kena bayar pula,'' kataku. ''Itu tahun lalu, sekarang kerajaan baharu. Sekali air besar (gedang), sekali tepian beranjak (beralih),'' jawab ketuaku.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(41)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
la[lA]kata namasekarang, masa ini, kini.La ni hang nak pi mana?[lA ni hAN nA/ pi mA.nA]Sekarang engkau hendak pergi ke mana?
   2. tinggal, diam.La ni hang dok tang mana?[lA ni hAN do/ tAN mA.nA]Sekarang ini engkau tinggal di mana?
dok II[do/]kata tugassedang.La ni dia dok tidoq.[lA ni d.jA do/ ti.dâÖ]Sekarang dia sedang tidur.
banat[bA.nAt]kata namapedalaman, hulu, udik.La ni dekat banat pon ada pili dengan karan.[lA ni d«.kAt bA.nAt pon A.dA pi.li d«.NAn kA.rAn]Sekarang di kawasan pedalaman pun terdapat air paip dan elektrik.
tali renut[tA.li Ò«.nut] tali yang mengikat rengga di badan gajah.La ni depa guna tali jepun buat tali renut.[lA ni dE.pA gu.nA tA.li dZ«.pun bu.wAt tA.li Ò«.nut]Sekarang ini mereka menggunakan tali jepun untuk dijadikan tali renut.
reba[Ò«.bA]kata namabala, halangan, malapetaka.Aku dah kata jangan cari reba, la ni sapa susah?[A.ku dAh kA.tA dZA.NAn tSA.Òi Ò«.bA lA ni sA.pA su.sAh]Aku sudah beritahu jangan mencari bala, sekarang siapa yang susah?
otek[.tE/]kata kerjaberansur-ansur, sedikit demi sedikit (dalam menyimpan wang, perjalanan, belajar dan sebagainya).La ni dia kalah, sat lagi dia otek menang balek.[lA ni di.jA kA.lAh sAt lA.gi di.jA .tE/ m«.nAN bA.le/]Sekarang ini dia kalah, sebentar lagi dia akan beransur-ansur menang.
not I[nt]kata namaduit not atau wang kertas.La ni payah nak cari duet not Jepun gambaq pokok pisang.[lA ni pA.jAh nA/ tSA.Òi du.wet nt dZ«.pun gAm.bA)Ö p.k/ pi.sAN]Sekarang ini susah untuk mendapatkan wang kertas zaman Jepun yang mempunyai gambar pokok pisang.
bidaeh[bi.dAEh]kata kerjamengangkat batang tangkul apabila dirasai ikan berada di dalamnya.Dah lama tangkoi tu terendam, la buleh bidaeh.[dAh lA.mA tAN.koj tu t«.Ò«n.dAm lA bul.eh bi.dAEh]Sudah lama tangkul itu terendam, barangkali bolehlah diangkat sekarang.
kerumit[k«.Òu.mit]kata kerjamenguit dan mengorek-ngorek dengan kuku jari tangan.La ni ada orang hak mai salam dengan kita, depa kerumit tapak tangan.[lA ni A.dA .ÒAN hA/ mAj sA.lAm d«.NAn ki.tA dE.pA k«.Òu.mit tA.pA/ tA.NAn]Sekarang ini ada orang yang datang bersalaman dengan cara mengerumut tapak tangan.
12

Kembali ke atas