Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[si] | سي

Definisi : kep Systéme International (d’Unités) (Sis­tem Unit Antarabangsa, iaitu set unit ukuran, mis meter, kilogram dan liter, utk kegunaan saintifik dan teknikal di seluruh dunia). (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[si] | سي

Definisi : simbol kimia bagi silikon. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[si] | سي

Definisi : 1. kata penyerta yg digunakan di depan nama orang (sbg timang-timangan, panggilan, ejekan atau sbg penghinaan): S~ Ali; ~ bisu; ~ bodoh; ~ bongsu; ~ hitam; ~ pencuri; 2. kata penyerta yg digunakan di depan nama sendiri (utk merendahkan diri): S~ Tuah tidak mahu menderhaka kpd tuannya; 3. kata penyerta utk menegaskan orang yg melaku­kan atau yg terkena sesuatu: ~ mati; ~ pen­jual; ~ piutang; ~ pencuri; ~ tertuduh. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[si] | سي

Definisi : awalan pd berbagai-bagai nama binatang atau tumbuhan, se: ~dingin; ~kedidi; ~tawar. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[si] | سي

Definisi : 1. kata yg bergabung dgn imbuhan ber­- utk menyatakan diri membuat sesuatu; ber­sibisu berbuat spt orang bisu (berbuat-buat bisu); bersitidak tahu berpura-pura tidak tahu; 2. kata yg bergabung dgn imbuhan ber- dan ­-an utk menyatakan saling berbuat sesuatu; bersipandangan berpandang-pandangan. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[si] | سي

Definisi : kata sandang yg digunakan di depan nama, kata benda atau kata sifat, a. sbg nama timangan (panggilan dsb): ~ Bongsu; ~ Ahmad; ~ Manja. b. utk mengejek atau utk menghina: ~ Tolol; ~ Tempang. c. utk menegaskan atau utk menunjukkan orang itu terkena atau melakukan sesuatu dll: ~ mati; ~ penjual. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata si

Puisi
 

Si patan burung si patan,
     Si patan mari di dalam peti;
Dibuka surat dalam lipatan,
     Surat adinda bersusah hati.


Lihat selanjutnya...(258)
Peribahasa

Si lalar si lalai.

Bermaksud :

Tidak tetap pada sesuatu pekerjaan atau di suatu tempat. si latar = berjalan tak tentu arah.

 

Lihat selanjutnya...(60)

16

A barking dog never bites

Orang yang menengking-nengking marah lazimnya tidaklah sampai mengambil tindakan atau mendatangkan kecederaan. Oleh itu kita tidak perlu takut padanya.

Berdengking si tua memekik, mustahil akan menggigit jema

"I thought you were seriously beaten up by that burly man. I was really scared when he started shouting and threatening you. The whole block could hear him," I said. "A barking dog never bites, and this was not the first time," replied Ali calmly.

"Aku ingatkan kau teruk dibelasah oleh lelaki sasa itu. Aku takut betul apabila dia menjerit-jerit dan mengancam-ancam kau. Seluruh blok bangunan ini boleh mendengar suaranya," kataku. " Berdengking si tua memekik, mustahil akan menggigit jema ," jawab A

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(21)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
meluh[m«.luh]kata kerjamembajak sawah (pada peringkat pertama).Kita kena meluh bendang kita dulu baru kita sisiaq.[ki.tA k«.nA m«.luh ben.dAN ki.tA du.lu bA.Òu ki.tA si.si.jA)Ö]Kita mesti membajak kali pertama dulu sebelum boleh melakukan proses menyisir sawah.
meloh[m«.lh]kata kerjamembajak sawah (pada peringkat pertama).Kita kena meloh bendang kita dulu baru kita sisiaq.[ki.tA k«.nA m«.lh ben.dAN ki.tA du.lu bA.Òu ki.tA si.si.jA)Ö]Kita mesti membajak kali pertama dulu sebelum boleh melakukan proses menyisir sawah.
memalek[m«.mA.le/]kata kerjamenenggala atau membajak sawah pada peringkat kedua dengan cara membalikkan tanah (tahi tenggala) yang sudah ditenggala.Abeh memalek ni buleh la membongkaq pulak dengan sisiaq.[A.beh m«.mA.le/ ni bu.leh lA m«m.boN.kA)Ö pu.lA/ d«.NAn si.si.jA)Ö]Setelah selesai menenggala, bolehlah membongkar, dengan menggunakan sisir.
bebai[b«.bAj]kata adjektifcepat marah, panas baran, tidak sabar.Orang tua tu memang bebai, tak buleh silap sikit dia nak marah kat orang.[.ÒAN tu.wA tu mE.mAN b«.bAj tA/ bu.leh si.lAp si.kit di.jA nA/ mA.ÒAh kAt .ÒAN]Orang tua itu memang panas baran, tidak boleh silap sedikit, terus dia marah.
sireh suson[si.Òeh su.son] susunan daun sirih sebanyak dua puluh helai.Sireh suson ni satu berapa kupang.[si.Òeh su.son ni sA.tu b«.ÒA.pA ku.pAN]Sirih susun ini satu berapa sen.
sigai[si.gAj]kata kerjapukul, hentam (biasanya di kepala).Awat hang sigai kepala budak tu sampai bengkak?[A.wAt hAN si.gAj k«.pA.lA bu.dA/ tu sAm.pAj b«N.kA/]Mengapa engkau pukul kepala budak itu hingga bengkak?
acilut[A.Si.lut]kata namasejenis permainan kejar-mengejar, cekup puyuh.Maen acilut ataeh darat buleh dalam ayaq pon buleh.[mAEn A.Si.lut A.tAEh dA.ÒAt bu.leh dA.lAm A.jAâÖ pon bu.leh]Bermain acilut boleh di darat atau di air.
maneh silut[mA.nEh si.lut] agak masam.Buah hak depa makan nak maneh silut, pasai buah tu dah lasu.[bu.wAh hA/ dE.pA mA.kAn nA/ mA.nEh si.lut pA.sAj bu.wAh tu dAh lA.su]Buah yang dimakan oleh mereka itu agak masam sedikit kerana buah itu sudah lasu.
tikaq sila[ti.kA)Ö si.lA]kata namatikar (kecil) yang digunakan sebagai tempat duduk pengantin lelaki semasa upacara ijab kabul, akad nikah.Tikaq sila tu haluih anyaman dia.[ti.kA)Ö si.lA tu hA.luih A.øA.mAn di.jA]Tikar sila itu sungguh halus anyamannya.
nasik kawah[nA.si/ kA.wAh] nasi yang dimasak dengan menggunakan kawah untuk dimakan beramai-ramai.Tok Pengulu buat jamu nasik kawah kat anak buah dia.[to/ p«.Nu.lu bu.wAt dZA.mu nA.si/ kA.wAh kAt A.nA/ bu.wAh di.jA]Tuk Penghulu memberi jamuan nasi kawah kepada penduduk di mukimnya.
12345678910...

Kembali ke atas