Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[siap] | سياڤ

Definisi : 1. sudah sedia (pakaian, makanan, dll), sudah disediakan, mustaid: makanan sudah ~; 2. selesai (dibuat dll): ibuku sudah ~ bertanak dan menggulai; 3. = ~ sedia = ~ siaga sudah bersedia utk (melakukan sesuatu dll): mereka sudah ~ utk menghadapi tugas; 4. = bersiap Id jaga sedia!, jaga baik-baik! (perintah dlm tentera); bersiap 1. = ~ sedia = ~ lengkap = bersiap-siap berjaga-jaga utk menghadapi sesuatu, ber­waspada: setelah kelihatan itu, maka masing­masing pun ~lah menghadapi perahu perom­pak itu; 2. berkemas atau bersedia mengaturkan sesuatu: maka ia pun ~lah menghamparkan tikar yg cantik lalu menyuruh tamu naik; 3. Id siap (perintah dlm tentera); bersiap-siap, bersiap-siapan membuat persediaan, berlengkap-lengkap, bersedia­sedia: negeri Kuripan sedang ~ utk per­kahwinan tuan puteri; bersiapkan sl = mempersiapkan: Yang Di-pertuan Muda pun menyuruh ~ segala kelengkapannya; menyiapkan, mempersiapkan 1. menye­diakan, mengadakan: isterinya ~ makan pagi; 2. menyudahkan (menyelesaikan) sesuatu pekerjaan: berilah aku masa yg cukup utk ~ pekerjaan ini; 3. melengkapkan (mengemas­kan) sesuatu utk: disiapkannya sebuah perahu utk belayar; 4. mengusahakan, membentuk, membuat: mereka sedang mempersiapkan sebuah undang-undang yg akan mencegah perbuatan rasuah; persiapan 1. perihal bersiap-siap (memper­siapkan): empat pasukan bola sepak sedang giat menjalani latihan sbg ~ utk merebut gelaran johan; 2. segala sesuatu yg disiapkan, kelengkapan, persediaan: ia pun pulang utk membuat ~ belayar; beberapa hari sebelum perkahwinan itu diadakan, ~ -~ telah dibuat; penyiapan perbuatan menyiapkan atau menyudahkan sesuatu (bangunan dll). (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[siap] | سياڤ

Definisi : 1 sudah disediakan dan tinggal menggunakan atau memakainya saja; sudah sedia: Makanan sudah ~, mari­lah kita makan. 2 sudah selesai dikerjakan dll: Sudah dua tahun dikerjakan, bangunan itu masih belum ~ lagi. 3 = ~ sedia sudah bersedia utk melakukan sesuatu dll: Mereka sudah ~ utk me­nentang musuh. ~ pakai (sudah) siap atau sedia utk dipakai (digunakan): baju ~ pakai. bersiap 1 bekerja utk mengemaskan atau utk mengatur sesuatu: Encik Ahmad ~ menghamparkan tikar lalu mempersilakan tetamu naik. 2 bersedia menghadapi sesuatu; berjaga-jaga; berwaspada: Masing-masing pun ~ menunggu serangan musuh. menyiapkan 1 mengurus se­suatu supaya siap teratur; menyediakan: Isterinya sedang ~ sarapan. 2 menyelesaikan sesuatu pekerjaan dll; menyudahkan: Kami terpaksa ~ sebuah rumah dlm masa enam bulan. mempersiapkan mengusahakan su­paya bersiap: Bala tentera dipersiapkan utk menghadapi musuh. persiapan perbuatan atau hal bersiap; persediaan: Mereka sedang menjalani latihan sbg ~ utk menyertai sukan Olimpik nanti. penyiapan perbuatan atau hal me­nyiapkan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
siap (kata kerja)
Bersinonim dengan selesai, habis, berakhir, tamat, sempurna, beres, usai, sudah jadi;,
Kata Terbitan : bersiap, bersiap-siap, menyiapkan, persiapan, penyiapan,

Peribahasa

Rumah sudah tukul (= pahat) berbunyi.

Bermaksud :

Mengemukakan keterangan dan saksi sesudah perkara diputuskan; mencela (bersungut) tentang sesuatu yang sudah siap dikerjakan. (Bandingkan dengan: Berketuk [= berkotek] di luar sangkar, bertanam di luar pagar).

 

Lihat selanjutnya...(2)


Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
menyerama[m«.ø«.ÒA.mA]kata kerja1. berebutBuboh dadah kue dalam pinggan sat gi orang menyerama.[bu.boh dA.dAh kue dA.lAm piN.gAn sAt gi .ÒAN m«.ø«.ÒA.mA]Bubuh siap-siap kuih dalam pinggan nanti orang berebut.
jom[dZom]kata tugaskata ajakan.Semua dah siap, jom kita naek reta.[s«.mu.wA dAh si.jAp dZom ki.tA nAe/ ÒE.tA]Semua dah siap, mari kita naik kereta.
peredeh[p«.Ò«.dEh]kata namatapak semaian padiPeredeh dah siap, isok buleh meredeh.[p«.Ò«.dEh dAh si.jAp i.so bu.leh m«.Ò«.dEh]Tapak semaian padi sudah siap, besok boleh menyemai padi.
la[lA]kata tugassekarang.La! Dari tadi hampa dok buat baru banyak ni siap.[lA dA.Òi tA.di hAm.pA do/ bu.wAt bA.Òu bA.øA/ ni si.jAp]La! Dari tadi kamu semua buat baru banyak ini yang siap.
lorat[lo.ÒAt]kata kerjamengacau , mengganggu atau mencampuri urusan orang lainDah dekat nak siap projek ni dia pon lorat nak ambek.[dAh d«.kAt nA/ si.jAp pro.dZe/ ni di.jA pon lo.ÒAt nA/ Am.bE/]Sudah hampir siap projek ini dia pun mengacau hendak ambil.
baloq[bA.l)Ö]kata adjektif1. malasDia ni baloq sunggoh, reja apa pon tak siap.[di.jA ni bA.l)Ö suN.goh Ò«.dZA A.pA pon tA si.jAp]Dia ini sangat malas, kerja apa pun tidak siap.
pulon[pu.lon]kata kerjamelakukan sesuatu pekerjaan dengan bersungguh-sungguhKalu tak pulon lagu ni, bila reja nak siap?[kA.lu tA pu.lon lA.gu ni bi.lA Ò«.dZA nA si.jAp]Kalau tidak bersungguh seperti ini, bila kerja hendak siap.
merelop[m«.Ò«.lop]kata adjektifwaktu senjaDekat nak merelop, lekaih siap sat ni tak dan pi semayang maghrib kat menaksah.[d«.kAt nA/ m«.Ò«.lop l«.kAC si.jAp sAt ni tA/ dAn pi s«.mA.jAN mAx.rib kAt m«.nA/.sAh]Sudah hampir senja, cepat siap nanti tidak sempat pergi sembahyang maghrib di surau.
gabuih ponggong[gA.buC poN.goN] beredar setelah selesai melakukan sesuatu pekerjaanReja hang dah habeh, hang buleh la gabuih ponggong, tinggai aku sorang tak siap lagi.[Ò«.dZA hAN dAh hA.beh hAN bu.leh lA gA.buC poN.goN tiN.gAj A.ku so.ÒAN tA/ si.jAp lA.gi]Kerja awak sudah habis, awak bolehlah beredar, tinggal saya seorang yang belum siap lagi.
tomeh darat[t.mEh dA.ÒAt] kaedah menumis yang buat selepas gulai atau kari siap dimasak. Ini dilakukan dengan mengoreng bawang, daun kari, bili sawi dan lain-lain dan dicurahkan ke dalam gulai atau kari tadi   
12

Kembali ke atas