Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ta.kut] | تاکوت

Definisi : = ~ akan (pd) 1. gentar (gerun, ngeri) meng­hadapi sesuatu yg dianggap boleh mem­bahayakan diri: aku tidak ~ pd anjing itu kerana aku sudah biasa dengannya; 2. berasa segan dan hormat, takwa: hendaklah kita ~ akan Allah; 3. berasa bimbang (ragu-ragu, khuatir), gelisah: saya ~ dia tiada di rumah; dia rasa ~ pula kalau-kalau kedua-duanya akan menyerangnya; 4. tidak sang­gup (menghadapi bahaya, menanggung derita, dll), tidak berani, kecut: dia benci pd saya kerana itu saya dihalaunya, sekarang saya ~ hendak menemuinya; ~ akan hantu, lari ke pandam (perkuburan) = ~ akan lecah lari ke duri = ~ akan mayat ter­peluk bangkai prb takut akan rugi atau susah sedikit lalu mendapat kerugian atau kesusahan yg lebih besar; ~ mengikut jalan tak berentas prb takut melakukan pekerjaan yg belum pernah dibuat orang; ~ pd ular, terkejut pd bengkarung prb kerana takut pd yg berkuasa maka takut pula pd kaumnya; di­genggam mati, dilepaskan ~ terbang prb sesuatu yg serba salah halnya; lamun ~ dilanggar batang, jangan duduk di kepala (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ta.kut] | تاکوت

Definisi : 1 tidak berani menghadapi sesuatu yg pd perasaannya akan membahaya­kan diri dll: Kanak-kanak ~ akan hantu. 2 berasa bimbang atau ragu-ragu; gelisah; khuatir: Saya ~ kalau-kalau saya gagal dlm peperiksaan. 3 berasa segan dan hormat; takwa: ~lah kamu akan Allah. takut-takut agak takut; sentiasa takut: ~ berani agak takut dan agak berani. menakuti menaruh rasa hormat ter­hadap; berasa takut akan; menyegani: Orang ramai ~ beliau di kampung ini. menakutkan 1 menyebabkan berasa takut; menggerunkan: Kemalangan itu sungguh dahsyat dan ~. 2 menjadikan orang takut akan (kpd); menimbulkan atau menerbitkan rasa takut kpd: Kamu terlalu suka ~ dia dgn yg bukan-bukan. Hukuman itu telah ~ orang lain drpd melakukan kesalahan yg spt itu. ketakutan 1 keadaan takut: Semua rakyat di negeri itu hidup dlm ~. 2 perasa­an takut (gelisah, hormat, segan dsb); kegelisahan; kebimbangan; keseganan. 3 menderita takut; dlm keadaan takut: Anak itu ~ setelah menonton filem yg mengerikan. penakut orang yg mudah berasa takut; pengecut. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
takut (kata kerja)
1. Bersinonim dengan gentar: gementar, gerun, kecut hati, ngeri, seram, seriau, gamang, gayat,
Berantonim dengan berani

2. Bersinonim dengan bimbang: risau, khuatir, cemas, cuak, resah, gelisah, tidak sedap hati,
Berantonim dengan senang hati

3. Bersinonim dengan tidak berani: tidak sanggup, cabar hati, tawar hati, kecut hati, kimput, kia, keder,
Berantonim dengan berani

Kata Terbitan : takut-takut, menakuti, menakut-nakuti, mempertakuti, mempertakut-takuti, menakutkan, ketakutan, penakut,

Peribahasa

Takut titik lalu tumpah.

Bermaksud :

Kerana takutkan rugi sedikit, lalu menderita kerugian banyak. (Peribahasa lain yang sama makna: a. Takut akan hantu, lari ke pandam, b. Takut akan mayat terpeluk bangkai, c. Takut di hantu, terpeluk ke bangkai).

 

Lihat selanjutnya...(53)

35

A bird in the hand is worth a hundred flying

Sesuatu yang sudah dimiliki adalah lebih baik. Oleh itu, jangan dikejar sesuatu yang meskipun lebih baik tetapi belum pasti kita mendapatnya kerana takut-takut yang ada terlepas pula.

Mendengarkan guruh di langit, air tempayan dicurahkan

We decided simply to accept the offer even though it was not what we expected. People said that we might get better offers if we waited a little longer, but a bird in the hand is worth a hundred flying . Since the economy was in a bad shape, it was unwi

Kami memutuskan untuk menerima sahaja tawaran itu meskipun tidaklah seperti yang kami harapkan. Kata orang, kemungkinan ada tawaran yang lebih baik jika kami menunggu sedikit masa lagi, tetapi kami tidak mahu mendengarkan guruh di langit, air tempayan d

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(39)

Glosari Dialek Pahang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
   2. tidak takut.Koi tok mileng jalan malam sorang.[koj t/ mi.leN dZA.lAn mA.lAm s.ÄAN]Saya tidak takut berjalan seorang diri pada waktu malam.
kerayan[k«.ÄA.jAn]kata adjektiftakut.Kerayan beto koi bila teringat he tu.[k«.ÄA.jAn b«.t kj bi.lA t«.Äi.NAt hE tu]Takut betul saya apabila teringatkan hal itu.
tok luak[t/ lu.wA/] tak takut.Koi tok luak tido sorang, awok cakap apo pon.[koj t/ lu.wA/ ti.d s.ÄAN A.w/ tSA.kAp A.p pon]Saya tidak takut tidur seorang walau apa pun awak cakap.
kokot[k.kt]kata adjektifberkenaan suami yang takut kepada isteri.Cakap aje beso, depan bini kokot.[tSA.kAp A.dZ« b«.s d«.pAn bi.ni k.kt]Bercakap saja besar, depan isteri takut.
serong II[s«.ÄoN]kata adjektifberkenaan rasa takut memandang ke bawah dari tempat tinggi.Abang tok berani panjat pokok pase serong.[A.bAN t b«.ÄA.ni pAn.dZAt p.k pA.sE s«.ÄoN]Abang tidak berani memanjat pokok kerana takut memandang ke bawah.
mipek[m:ipe/]kata adjektifberkenaan lari yang pantas kerana takut.Budok-budok mipek lari pasa napok anjen.[bu.do/.bu.do/ m:ipe/ lA.Äi pA.sA nA.po/ An.dZen]Budak-budak lari dengan pantas apabila ternampak anjing.
menciput[m«n.tSi.put]kata kerjaberlari dengan pantas (berkenaan manusia atau haiwan) kerana sesuatu sebab (seperti takut, terkejut).Budok tu menciput tengok tok mudem.[bu.d/ tu m«n.tSi.put tE.N/ to/ mu.dem]Budak itu menciput apabila melihat tok mudim.
kelede[k«.l«.dE]kata adjektifpenakut.Kelede ngat, dalam gelap pon takot.[k«.l«.dE NAt dA.lAm g«.lAp pon tA.kot]Penakut sangat, dalam gelap pun takut.
lambot[lAm.bot]kata adjektifberkenaan ayunan buai yang jauh.Kalo buai lambot, adek takot.[kA.lo bu.wAj lAm.bot A.de/ tA.kot]Kalau ayunan buai jauh, adik takut.
paleh[pA.leh]kata tugaskata yang menunjukkan kehebatan.Paleh laju moto tu, takot koi nengok.[pA.leh lA.dZu m.t tu tA.kot kj nE.N/]Laju sungguh motosikal itu, takut saya melihatnya.
12

Kembali ke atas