Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ti.ba] | تيبا

Definisi : 1. sampai (di), datang: apabila kereta api ~ di stesen itu ramai penumpang yg turun; mereka sedia menerima sebarang bahaya yg akan ~; 2. sudah sampai (waktu dll), sudah mulai: setelah ~lah masanya; kalau ~ musim lada itu bukan buatan ramainya orang berjual beli; setiba sebaik-baik tiba, sesampai, seketika selepas tiba: ~nya di Pulau Pinang beliau telah melakukan upacara pembukaan bangun­an UMNO; ketibaan perihal tiba (sampai), kesampaian, kedatangan: ~ Nabi di Madinah disambut dgn sangat meriahnya. tiba-tiba dgn tidak disangka-sangka, dgn men-dadak, sekonyong-konyong: sebuah kereta berhenti dgn ~ di hadapan mereka; hujan turun dgn ~. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ti.ba] | تيبا

Definisi : 1 sampai di sesuatu tempat: Rombongan itu ~ di Bandung pd pukul tiga petang. 2 sudah sampai musimnya, waktunya dll: Musim kemarau sudah ~. ketibaan hal sampai atau hal tiba di: ~ baginda disambut dgn penuh istiadat. setiba sebaik-baik tiba di; seketika selepas tiba; sesampai: ~nya di hotel, dia pun menelefon abangnya. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)

[ti.ba] | تيبا

Definisi : ; tiba-tiba dgn tidak disangka-sangka; sekonyong-konyong: Ia melo­long dgn ~ spt orang ketakutan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
tiba (kata kerja)
Bersinonim dengan sampai, datang, mari, muncul, timbul, terpacul, terjengul;,
Kata Terbitan : setibanya, ketibaan,

Peribahasa

Malang tak berbau.

Bermaksud :

Kecelakaan yang terjadi dengan tiba-tiba.

 

Lihat selanjutnya...(28)


Glosari Dialek Pulau Pinang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
tut-tut[tut.tut]kata tugastiba-tibaMasa kami tengah makan tut-tut lampu padam.[mA.sA kA.mi t«.NAh mA.kAn tut.tut lAmpu pA.dAm]Semasa kami sedang makan tiba-tiba lampu padam.
dok tak dok[do tA do] sesuatu yang terjadi secara spontan atau tiba-tiba.Dalam dok panaih, dok tak dok ujan.[dA.lAm do pA.nAC do tA do u.dZAn]Ketika hari panas, tiba-tiba hujan.
cepoih[tS«.poC]kata kerjamuncul dengan tiba-tibaTekejut aku, tau-tau cepoih babi utan menerepa dekat aku.[t«.k«.dZut A.ku tAw.tAw tS«.poC bA.bi u.tAn m«.n«.Ò«.pA d«.kAt A.ku]Terkejut saya, tiba-tiba keluar babi hutan menerpa ke arah saya.
tecongok[t«.tS.No/]kata kerjamuncul dengan tiba-tibaBaru sat-sat sebut nama dia, dah tecongok depan pintu.[bA.Òu sAt.sAt s«.but nA.mA di.jA dAh t«.tSo.No/ d«.pAn pin.tu]Baru sebentar tadi menyebut namanya, tiba-tiba muncul di depan pintu.
jengoi[dZ«.Noj]kata kerjadatang atau muncul secara tiba-tiba.Tengah kami dok tebaih lalang, jengoi ulaq tedong sendok.[t«.NAh kA.mi do/ t«.bAC lA.lAN dZ«.Noj u.lA)Ö t«.doN s«n.do/]Sedang kami menetebas lalang, tiba-tiba muncul ular tedung senduk.
coeh[tSoeh]kata kerjamuncul dengan tiba-tibaKami nak pi rumah dia petang kemaren, tup-tup dia coeh depan pintu.[kA.mi nAk pi Òu.mAh di.jA p«.tAN k«.mA.Òen tup.tup di.jA tSoeh d«.pAn pin.tu]Kami hendak pergi rumah dia petang kelmarin, tiba-tiba dia muncul depan pintu.
pecah mengkarong[p«.tSAh m«N.kA.ÒoN] darah yang keluar melalui lubang hidung secara tiba-tibaKalu pecah mengkarong, hang sumbat daon sireh.[kA.lu dZA.di lA.gi p«.tSAh m«N.kA.ÒoN hAN sum.bAt dAon si.Òeh]Kalau darah keluar melalui lubang hidung secara tiba-tiba, awak sumbat dengan daun sirih.
dok[do]kata tugas1. sedangMasa kami dok makan semalam, aleh-aleh lampu padam.[mA.sA kA.mi do mA.kAn s«mA.lAm Aleh.A.leh lAm.pu pA.dAm]Sedang kami makan malam, tiba-tiba lampu padam.
   3. celupar.Mulot jangan dok bersiaq bila kita sampai kat Mekah.[mu.lot. dZA.NAn do/ bE.si.jA)Ö bi.lA ki.tA sAm.pAj kAt m«.kAh]Mulut jangan celupar bila kita tiba di Mekah.

Kembali ke atas