Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ti.da/] | تيدق

Definisi : tiada; bukan: Dia ~ datang bekerja hari ini kerana hari Ahad. Pejabatnya ~ jauh dr sini. ~ apa tidak menjadi hal; tidak mengapa. ~ boleh (dpt) ~ sudah tentu; mesti; pasti. ~ khabarkan diri tidak sedar (spt orang yg sedang tidur atau pengsan). ~ lain dan ~ bukan tidak lain drpd; hanya. tidak-tidak tidak dpt diterima akal; bukan-bukan atau karut; mustahil. menidakkan mengatakan tidak ada; mengatakan tidak mungkin atau tidak benar. ketidak…an perihal atau keadaan tidak...: Ketidakbakuan keadaan tidak baku; ketidakpuasan keadaan tidak puas; ketidakseimbangan keadaan tidak seimbang; ketidaksudian keadaan tidak sudi. penidakan perbuatan atau hal menidakkan. setidak-tidaknya 1 paling sedikit atau paling kurang; sekurang-kurangnya. 2 bagaimanapun keadaannya atau halnya. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
tidak (kata tugas)
Bersinonim dengan bukan, tiada, tak, enggak, negatif;,
Kata Terbitan : tidak-tidak, setidak-tidaknya, menidakkan,

Puisi
 

Sirih tidak pinang tidak,
     Pinang muda dalam bilik;
Kasih tidak kenang tidak,
     Saja hamba berulang-alik.


Lihat selanjutnya...(750)
Peribahasa

Tegang tidak,
     kendur tidak.

Bermaksud :

Perhubungan yang tidak terikat dan memaksa.

 

Lihat selanjutnya...(839)

375

All men must die

Semua orang pasti mati.

Singkat tidak terulas, panjang tidak terkerat

I just couldn't believe it when my brother passed away that morning. He was still young.But all men must die. Only God is immortal.

Aku tak percaya yang adikku pergi buat selama-lamanya. Dia masih muda. Namun singkat tidak terulas, panjang tidak terkerat. Hanya Tuhan sahaja yang daim.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(379)

Glosari Dialek Kedah

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
melelong[m«.lE.lN]kata adjektifberkenaan berjalan yang tidak sempurna tidak lurus, tidak tentu arah (berkenaan orang, kenderaan dan lain-lain).Kereta tu melelong pasai taya dia pecah sebelah.[k«.ÒE.tA tu m«.lE.lN pA.sAj tA.jA di.jA p«.tSAh s«.b«.lAh]Kereta itu bergerak tidak tentu arah kerana tayarnya pecah sebelah.
celup-celap[tS«.lup.tS«.lAp]kata adjektiftidak tertib, tidak teratur, tidak tentu dahulu dan kemudiannya.Semua kreja dia sorang nak buat, celup-celap sana, celup-celap sini, lagu mana nak semprena?[s«.mu.wA kÒ«.dZA di.jA s.ÒAN nA/ bu.wAt tS«.lup.tS«.lAp sA.nA tS«.lup.tS«.lAp si.ni lA.gu mA.nA nA/ s«m.pÒ«.nA]Semua kerja hendak dibuatnya sendiri, sedikit sana, sedikit sini, bagaimana hendak sempurna?
cempeluam[tS«m.p«.lu.wAm]kata adjektiftidak beradab, kasar dan tidak bersopan, tidak menghormati orang.Aku tak bekenan budak-budak cempeluam tu, orang dok semayang, depa dok maen mutu.[A.ku tA/ b«.k«.nAn bu.dA/.bu.dA/ tS«m.p«.lu.wAm tu .ÒAN do/ s«.mA.jAN dE.pA do/ mAen mu.tu]Aku tidak berkenan dengan budak-budak kurang sopan itu, ketika orang bersembahyang mereka bermotosikal ke sana ke mari.
bengang[b«.NAN]kata adjektifbosan tidak selesa, tidak seronok dengan sesuatu situasi.Aku dah naek bengang dok kat sini, haram satu pon tak jadi.[A.ku dAh nAE/ b«.NAN do/ kAt si.ni hA.ÒAm sA.tu pon tA/ dZA.di]Aku berasa bosan di sini, apa-apa kerja pun tidak menjadi.
selerak bak[s«.lE.ÒA/ bA/] bertaburan dan tidak kemas, tidak tersusun; selerak tarak.Anak dia semua jantan, patot la rumah dia selerak bak.[A.nA/ di.jA s«.mu.wA dZAn.tAn pA.tot lA Òu.mAh di.jA s«.lE.ÒA/ bA/]Anaknya semua lelaki, patutlah rumahnya tidak kemas.
tak entang[tA/ En.tAN] tak peduli, tidak hormat, tidak endah.Awat hang tak entang kat pak hang langsong, dia dok tidoq hang buka radio kuat-kuat.[A.wAt hAN tA/ En.tAN kAt pA/ hAN lAN.soN di.jA do/ ti.dâÖ hAN bu.kA rE.di.jo ku.wAt.ku.wAt]Mengapa kamu tidak menghormati bapa kamu langsung, dia sedang tidur, kamu memasang radio begitu kuat.
selerak tarak[s«.lE.ÒA/ tA.ÒA/] bertaburan dan tidak kemas, tidak tersusun; selerak bak.Mak depa dok beletiaq pasai bilek anak dara tu beselerak tarak[mA/ dE.pA do/ be.lE.ti.jA)Ö pA.sAj bi.le/ A.nA/ dA.ÒA tu b«.s«.lE.ÒA/ tA.ÒA/]Mak mereka sedang berleter kerana bilik anak dara tidak kemas.
tak selet[tA/ s«.lEt] tidak berhenti-henti, tidak berselang, terus-menerus.Hang dok buat kreja ni tak selet, hang tak penat ka.[hAN do/ bu.wAt kÒ«.dZA ni tA/ s«.lEt hAN tA/ p«.nAt kA]Tidak penatkah engkau membuat kerja ini terus-menerus tanpa berhenti.
pesok[pE.s/]kata namalopak, cekung, tidak rata (tanah yang tidak rata, dan lain-lain); begelehok.Kereta tu tak boleh laju pasal jalan tang tu pesok kat sana sini.[k«.ÒE.tA tu tA/ bu.leh lA.dZu pA.sAj dZA.lAn tAN tu pE.s/ kAt sA.nA si.ni]Kereta itu tidak boleh laju kerana jalan di situ berlopak-lopak di sana sini.
begelehok[b«.g«.l«.ho/]kata namalopak, cekung, tidak rata (tanah yang tidak rata, dan lain-lain); pesok.Kereta tu tak buleh laju pasai jalan tang tu bergelehok kat sana sini.[k«.ÒE.tA tu tA/ bu.leh lA.dZu pA.sAj dZA.lAn tAN tu b«.g«.l«.ho/ kAt sA.nA si.ni]Kereta itu tidak boleh laju kerana jalan di situ berlopak-lopak di sana sini.
12345678910...

Kembali ke atas