44

Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ti.ga] | تيݢ

Definisi : satu kurang drpd empat; ~ belas tiga campur sepuluh (13); ~ dimensi bentuk yg mempunyai lebar, panjang dan tinggi; ~ dlm satu terdiri drpd atau mempunyai tiga bahan, fungsi dsb dlm sesuatu barangan, kegiatan dll; ~ puluh tiga kali sepuluh (30); ~ pupu perhubungan persaudaraan antara orang yg moyang mereka adik-beradik; ~ suku a) tiga bahagian drpd empat, 75%; b) ki agak gila, gila-gilaan; ~ sudah berdiri habis prb sesuatu perbuatan itu memadailah dgn tiga perbandingan, iaitu ilmu, akal dan kemahiran; masuk ~ keluar empat prb perbelanjaan melebihi pendapatan; tiga-tiga setiap kali (baris, kelompok dsb) tiga: letakkan cawan itu ~; bertiga berjumlah tiga kesemuanya, tiga sekawan: mereka beriring berkawan-kawan, berdua, ~ dan beramai-ramai seiring; mereka tinggal ~ beranak di pondok itu; meniga menjadi yg ketiga; ~ hari meng­ada-kan kenduri tiga hari selepas meninggalnya seseorang; ketiga = yg ~ (yg) nombor tiga: anaknya yg pertama menjadi doktor, yg kedua seorang peguam dan yg ~ seorang jurutera; ketiga-tiga = ~nya = tiga-tiganya semua seramai atau sebanyak tiga (orang dll), ke­semua bertiga: maka pergilah aku menziarahi ~ makam itu serta membaca doa; ~ orang dlm kumpulan itu serentak mengangguk; pertiga bahagian drpd sejumlah tiga bahagian; sepertiga satu pertiga, satu bahagian drpd jumlah tiga bahagian, 33% (drpd sesuatu bilangan dll); mempertiga membahagi tiga; sepertigaan ark satu drpd tiga bahagian; ~ malam (yg akhir) larut malam (selepas tengah malam). (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ti.ga] | تيݢ

Definisi : akar ~ cabang = cabang ~ sj tumbuhan (pokok memanjat), mentimun dendang, timun dendang lunjung, Trichosanthes cele­bica; rumput ~ segi sj tumbuhan (rumpai), Cyperus compressus. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata tiga

Puisi
 

Tiga petak tiga penjuru,
     Tiga ekor kumbang dalam;
Teresak-esak menanggung rindu,
     Sampai tak tidur siang malam.


Lihat selanjutnya...(115)
Peribahasa

Celaka tiga belas.

Bermaksud :

Malang sekali.

 

Lihat selanjutnya...(37)

617

Union is strength

Maksud atau kejayaan boleh dicapai jika manusia bekerjasama dan tidak bertindak sendirian.

Tali yang tiga lembar itu, tak suang-suang putus.

We like chicken but the decision taken by the suppliers to raise its price again was not to our liking. As we believed that union is strength, we made a concerted efford to boycott their produce, hoping that the price would go down. Our efforts were not in vain. Within just a few days, the price did go down.

Kami suka makan ayam, tetapi kami tidak suka tindakan pembekal ayam menaikkan lagi harga bahan makanan. Kami percaya bahawa tali yang tiga lembar itu, tak suang-suang putus. Usaha kami itu ternyata berhasil. Dalam tempoh beberapa hari sahaja, harga ayam telah turun semula.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(7)

Glosari Dialek Pahang

EntriFonetikKelas KataMaknaAyat DialekSebutan AyatMaksud Ayat
tubeng[tu.bEN]kata namatiga hari sebelum hari ini.Tubeng lagi dah dia balek.[tu.bEN lA.gi dAh di.j« bA.le/]Tiga hari sudah dia balik.
lomek[l.mE/]kata tugaspenjodoh bilangan untuk biji buahan yang kecil (seperti tembikai, petola).Mintak man tiga empat lomek benih petole.[min.tA/ mAn ti.g« «m.pAt l.mE/ b«.nih p«.t.l«]Berikan saya tiga atau empat biji benih petola.
cangkol burong[tSAN.kol bu.ÄoN] sejenis cangkul yang bermata tiga yang digunakan untuk memecah tanah.Pake cangkol burong kalo nak gali tanah.[pA.kE tSAN.kol bu.ÄoN kA.l nA/ gA.li tA.nAh]Guna cangkul burung kalau hendak gali tanah.
kueh pena[ku.weh p«.n«] sejenis kuih seperti dodol, berbentuk bintang tiga segi dan berwarna hijau.   
kemantu[k«.mAn.tukata adjektifberkenaan keadaan seseorang yang tersangat kenyang.Mane tok kemantu tibai tige pinggan nasik.[mA.n« t/ k«.mAn.tu ti.bAj ti.g« piN.gAn nA.si/]Mana tidak rasa kenyang, makan nasi tiga pinggan.
cat[tSAt]kata adjektifberkenaan laksa dalam keadaan berbentuk lingkaran, biasanya dijual dalam bentuk secat, dua cat.Makan lakso tige cat pon doh mengoh.[mA.kAn lA/.s ti.g« tSAt pn dh m«.Nh]Makan laksa tiga ligkar pun sudah mengah.
bedeco-deco II[b«.d«.tS.d«.tS]kata adjektifberkenaan hujan yang lebat.Bedeco-deco due tige ari ni, nok boh doh tu.[b«.d«.tS.d«.tS du.w« ti.g« A.Äi ni n/ bh dh tu]Hujan lebat dua tiga hari ini, sudah hendak banjirlah.

Kembali ke atas