die-hard | keras kepala; kepala batu | Sosiologi | Tiada | Tiada |
Achenese gravestone | nisan Acheh | Arkeologi | Data Arkeologi dan Teknik Arkeologi | Batu tanda pada kubur yang mempunyai pengaruh Acheh yang diperbuat daripada batu pasir. Batu tanda ini dapat dibahagikan kepada beberapa bahagian, iaitu puncak, kepala, bahu, badan bahagian atas, bawah dan dasar. Batu tanda turut dilengkapi dengan ayat suci al-Quran, puisi Arab dan kalimah syahadah. Terdapat beberapa pola hias yang berbentuk simbolik seperti cungkup di bahagian puncak yang dikaitkan hubungan antara manusia dengan pencipta-Nya. Hiasan bunga roset dibahagian bahu atau sayap dan sarang labah-labah di bahagian dasar dianggap sebagai perlambangan hidup yang tidak kekal. Pada bahagian tertentu terdapat nama si mati dan angka tahun kematiannya. Batu tanda ini hanya digunakan oleh golongan sultan dan kaum kerabatnya sahaja. Batu tanda ini berbentuk persegi empat dan kemudiannya berkembang kepada bentuk bulat. Bentuk batu tanda untuk lelaki mempunyai sayap atau bahu yang melengkung ke dalam atau ke atas berbanding wanita. Di Semenanjung Malaysia, batu tanda ditemui dalam sekitar abad ke-15 M hingga ke-18 M. |
acrolith | akrolit | Kesenian | Hiasan Dalaman | Bentuk arca atau ukiran, misalnya wajah seorang tokoh yang mempunyai kepala, tangan dan kaki, yang diperbuat daripada batu dan bahan lain. Umpamanya, bahagian kepala yang diperbuat daripada batu disambungkan dengan bahagian lain yang diperbuat daripada batu marmar atau batu kapur yang mempunyai mutu batuan yang berbeza. |
jikey | jikey | Kesusasteraan | Tiada | Teater rakyat yang dipersembahkan dengan rangkuman (gabungan) unsur muzik, tarian, dan dialog. Teater ini popular di Perlis dan Langkawi. Jikey mempersembahkan cerita tempatan seperti Mahsuri, Awang Kudis Buta, Batu Belah Batu Bertangkup, Naga kepala Tujuh, Bawang Putih Bawang Merah dan Pending Emas Pending Perak. Peralatan muzik jikey mengandungi violin, tamburin, tiga rebana pelbagai saiz, sebuah gong, dan lima pasang cerek yang diperbuat daripada kayu atau buluh. |
abacus | abakus | Kesenian | Seni Bina | Kepingan batu leper di bahagian kepala tiang yang berfungsi sebagai pelapik untuk menyokong beban di atasnya. Dalam seni bina klasik, bahagian ini mempunyai pelbagai reka bentuk dan hiasan daripada bentuk yang ringkas sehinggalah kepada bentuk yang bercorak, seperti tiang dalam aturan Corinth dan aturan Ionia. Abakus atau penutup tiang ini diperlukan kerana tiang dalam seni bina klasik bersifat lompong di dalamnya (tidak padu). Abakus dalam seni bina moden bersifat padu seperti tiang konkrit tetulang yang lebih bertujuan untuk mewujudkan kesan estetik. Lihat juga aturan Corinth, aturan Ionia. |
extended burial | pengebumian memanjang | Arkeologi | Data Arkeologi dan Teknik Arkeologi | Bentuk pengebumian mayat yang ditanam secara memanjang dan terdapat bekalan kubur seperti gelang batu, sisa tulang, binatang dan tembikar tanah yang diletakkan pada bahagian kaki dan kepala. Di sesetengah tempat terdapat mayat yang diletakkan batu sebagai alas kepala. Penguburan ini berkembang pada Zaman Neolitik di Asia Tenggara. Contohnya, penemuan di Gua Cha (Kelantan). Banding pengebumian melentur. |
coping | kepala tembok | Kejuruteraan | Kejuruteraan Bangunan | Tukup pada bahagian atas dinding konkrit atau dinding batu bata. |
abacus | abakus | Kesenian | Hiasan Dalaman | Kepingan batu leper berbentuk segi empat, serong dan berkumai yang diletakkan di bahagian kepala tiang, berfungsi sebagai pelapik untuk menyokong beban di atasnya. Abakus atau penutup tiang ini diperlukan kerana tiang dalam seni bina klasik bersifat lompong. Lihat juga tiang. |
pressure flaking | serpih tekan | Sejarah | Tiada | Teknik membentuk alatan batu dengan menyepit batuan kecil, tulang atau kayu khususnya bagi senjata tipis seperti kepala anak panah dan sebagainya. |
crown | tiara | Kesenian | Drama dan Teater | Peralatan yang diperbuat daripada logam seperti emas, yang dihiasi dengan batu permata dan dipakai di bahagian hadapan kepala oleh ratu atau permaisuri. Tiara biasanya digunakan sebagai hiasan oleh watak puteri atau permaisuri dalam teater bangsawan. |