Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ia.i.tu] | ياءيت

Definisi : kata yg digunakan utk menentukan atau menjelaskan apa yg tersebut sebelumnya. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ia.i.tu] | ياءيت

Definisi : kata yg digunakan utk menentukan atau menjelaskan apa-apa yg tsb sebelumnya: Mereka bertiga, ~ Amin, Asrul dan Zaim, telah pergi berkelah. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
ia2 (kata nama)
Bersinonim dengan ya, betul, benar, sah;,
Kata Terbitan : seia sekata, beria-ia, mengiakan, pengiaan, ialah, iaitu,


Jurnal Pendidikan

VirtPathDisplayNameSynopsisWebURL
http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_7.pdfJpendidikan30[07].pmddilaksanakan dengan melibatkan seramai 145 pelajar Kursus Pengantar Perakaunan Kewangan di sebuah IPTA. Tujuan kajian ialah menguji kesan gaya pembelajaran terhadap peningkatan kemahiran kognitif yang dibahagikan kepada dua aras kesukaran iaitu kemahiran teknikal (aras kognitif rendah) dan kemahiran analitikal (aras kognitif tinggi) melalui strategi pembelajaran pengalaman berasaskan Model Kolb ( KPK) berbanding strategi pembelajaran tradisional (PT). Kesan gaya pembelajaran terhadap prestasi diukur terdapat sumbangannya terhadap kemahiran kognitif. Fasa eksperimentasi aktif didapati mempunyai perkaitan yang kuat dengan pencapaian kemahiran kognitif. Sementara pencapaian kemahiran teknikal pula banyak disumbang oleh aktiviti fasa III dan IV iaitu eksperimentasi aktif dan konseptual abstrak. Fasa I dan II didapati menyumbang terhadap pencapaian kemahiran analitikal. 114 Jurnal Pendidikan 30 ABSTRACT Learning styles are neither individualistic and reflect the way individuals http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_7.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=6&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndeksJurnalPendidikan&HitCount=34&hits=9f+111+229+2b5+2c5+332+369+3f2+435+751+757+75d+77f+785+78b+79b+7ab+83e+981+9c0+9cb+9d3+9da+a52+ab5+ae1+b09+b65+ef4+f01+f40+f9c+10f3+11f5+
http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_4.pdfJpendidikan30[04].pmdKaedah kualitatif berbentuk kajian kes digunakan bagi memperoleh kepelbagaian strategi pembelajaran bahasa di luar kelas. Instrumen temu bual digunakan bagi mengumpul data. Seramai lapan pelajar Tingkatan 4 dijadikan peserta kajian, iaitu empat orang pelajar cemerlang dan empat orang pelajar lemah yang mewakili kedua-dua jantina. Peserta kajian ditanya tentang strategi belajar bahasa yang digunakan dalam kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis cemerlang dalam mata pelajaran BM. Dari segi kemahiran, kajian yang mengkaji penggunaan strategi pembelajaran berdasarkan kemahiran bahasa kurang dijalankan dalam konteks pendidikan BM. Kajian Supian (2003) lebih kepada aspek tatabahasa, iaitu untuk mengetahui bagaimana pelajar belajar tatabahasa. Kajian Zamri dan Mohamed Amin (2003a, 2003b) lebih berfokus kepada kemahiran mendengar dan bertutur di dalam kelas. Walau bagaimanapun, belum ada satu kajian yang http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_4.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=3&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndeksJurnalPendidikan&HitCount=27&hits=60+33a+559+568+5be+5df+623+694+948+aee+be6+de6+dff+e78+e98+edd+10f5+11c1+1284+12dc+12ed+1379+14ce+1528+15f4+1690+16ac+
http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_6.pdfC:\Documents and Settings\Admindan 1554 perempuan) dan 1,118 orang guru sekolah rendah dan menengah (433 lelaki dan 685 perempuan). INSTRUMEN Data tentang persepsi pelajar dan guru dikumpulkan dengan menggunakan dua set instrumen iaitu soal selidik pelajar dan soal selidik guru. Soal selidik pelajar digunakan untuk mengukur beberapa faktor meliputi faktor diri pelajar dan yang berkaitan dengan persepsi pelajar mengenai persekitaran sekolah dan pengajaran 0.8989. Indeks kebolehpercayaan Cronbach Alfa yang tinggi ini menunjukkan bahawa item- item adalah konsisten dan boleh dipercayai. ANALISIS DATA Data kajian dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif iaitu carta graf digunakan untuk melihat perbezaan prestasi antara pelajar lelaki dan perempuan dalam peperiksaan awam. Manakala, statistik inferensi iaitu ujian t dan analisis varians multivariate (MANOVA ) digunakan untuk mengenal pasti http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_6.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=5&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndeksJurnalPendidikan&HitCount=20&hits=487+54f+562+58f+5ab+5c6+8d6+91e+948+9bf+a6e+afa+d1c+d59+dae+f43+f91+10af+119e+11f1+
http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_10.pdfJpendidikan30[10].pmdproses pembelajaran komputer di kalangan guru pelatih Kursus Perguruan Lepas Ijazah ( KPLI), maktab-maktab perguruan di Lembah Klang dengan menggunakan kaedah tinjauan. Tumpuan kajian ialah terhadap enam kecenderungan gaya pembelajaran iaitu audio, visual, tactile, kinestatik, berkumpulan dan individu serta hubungannya dengan jantina dan opsyen. Kajian ini dijalankan terhadap 338 orang guru pelatih yang dipilih secara rawak berstrata dan satu set soal juga model gaya pembelajaran yang memberi fokus kepada dimensi sosial pelajar. Grasha dan Reichmann (1974) menggunakan alat Grasha-Reichmann Student Learning Style Scales ( GRSLSS,) telah memperkenalkan enam gaya pembelajaran social, iaitu bebas, mengelak, bekerjasama, bergantung, bersaing dan keterlibatan. Reid (1987) menjalankan kajian terhadap pembelajaran mata pelajaran ESL (English as a Second Language) telah memperkenalkan model kecenderungan gaya pembelajaran dengan enam aspek http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_10.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=9&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndeksJurnalPendidikan&HitCount=9&hits=4a+36b+3d6+4f8+581+59e+61e+7da+8e4+
http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_8.pdfJpendidikan30[08].pmdSastera, dan Teknik dan Vokasional. Kaedah persampelan rawak nisbah berstrata telah digunakan bagi memastikan para pelajar dari aliran – aliran tersebut dipilih sebagai responden kajian. Instrumen yang digunakan mengandungi 4 bahagaian iaitu (a) Latar belakang, (b) Sikap, (c) Pengetahuan 132 Jurnal Pendidikan 30 Kognitif dan (d) Kemahiran. Nilai kebolehpercayaan soalselidik ini adalah pada alpha 0.75 –0.90. DAPATAN KAJIAN TAHAP LITERASI sekolah menengah ini bersikap positif terhadap komputer. ASPEK PENGETAHUAN KOGNITIF Bahagian ini mengandungi 20 soalan ujian aras pengetahuan kognitif berbentuk objektif berdasarkan soal selidik MCLAAT. Ia merangkumi empat dimensi kognitif iaitu perkakasan dan sistem komputer, aplikasi komputer dalam kehidupan seharian, pengurusan data dan kesan penggunaan komputer kepada masyarakat Setiap item diberikan beberapa pilihan jawapan, termasuk pilihan jawapan ‘saya tidak tahu’. Pilihan http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_8.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=7&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndeksJurnalPendidikan&HitCount=10&hits=456+4e0+744+74c+809+930+981+9ac+b70+c9f+
http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_9.pdfJpendidikan30[09].pmddan pelajar, temu duga untuk guru-guru dan pencerapan di dalam bilik darjah. Kajian ini mendapati beberapa kaedah pengajaran yang popular dan kerap digunakan di dalam pengajaran Pengetahuan Agama Islam iaitu kaedah penerangan, soal jawab, nasihat dan latih-tubi. Hasil utama kajian menunjuk- kan bahawa kaedah-kaedah yang paling berkesan dalam pengajaran Pengetahuan Agama Islam adalah kaedah nasihat, hafalan, bercerita dan kiraan kekerapan dan peratusan. Sementara hasil dapatan daripada temu duga dan pencerapan dihuraikan dalam bentuk diskriptif dan peratusan. Soal selidik kepada guru-guru agama dan para pelajar mengandungi 3 bahagian, iaitu bahagian A berkenaan perlaksanaan pengajaran Pengetahuan Agama Islam, Bahagian B tentang kaedah yang kerap dan popular digunakan dan bahagian C berkenaan kaedah-kaedah pengajaran yang berkesan. Dapatan kajian dijangka akan http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_9.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=8&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndeksJurnalPendidikan&HitCount=6&hits=8b+53e+592+71a+8d9+b32+

Kembali ke atas