speed limit indicator | penunjuk had laju | Sosiologi | Tiada | Alat atau lampu untuk menunjukkan had laju sesuatu alat. |
end of speed limit | akhir had laju | Kejuruteraan | Tiada | Tiada |
translational motion | gerakan translasi | Kejuruteraan | Tiada | Pergerakan semua zarah dengan had laju dan kecepatan yang sama dalam jejak yang selari. |
speed limit | had laju | Kejuruteraan Automotif | Tiada | Had kelajuan yang dibenarkan di atas jalan raya. |
radar camera | kamera radar | Kejuruteraan Automotif | Tiada | Kamera yang dilengkapi oleh sistem radar bagi mengesan pemandu yang melebihi had laju. |
unstable governor | pengawal imbang tidak stabil | Mekanik | Gunaan | Pengawal imbang yang mempunyai jejari putarnya menurun apabila laju bertambah. Bagi pengawal imbang ini, laju keseimbangan pada kedudukan sarung paling bawah adalah lebih tinggi daripada laju keseimbangan pada kedudukan paling atas. Maka sarung itu akan sentiasa bergerak ke salah satu kedudukan had itu. |
flight envelope | sampul penerbangan | Aeroangkasa | Tiada | Satu graf yang menunjukkan halaju melawan ketinggian untuk menjelaskan had gaya laku sesebuah pesawat udara.,Sistem propeler yang digunakan untuk penerbangan laju tinggi.,Satu graf yang menunjukkan halaju melawan ketinggian untuk menjelaskan had gaya laku sesebuah pesawat udara. |
overrunning clutch | cekam lebih had | Kejuruteraan | Kejuruteraan Mekanik | Alat pemacu cekam yang direka bentuk khas yang mempunyai gegelang luar dan gegelang dalam. Gegelang dalam mempunyai alur segi tiga yang menempatkan pengguling keluli keras. Gegelang dalam akan memacu gegelang luar. Jika gegelang luar berputar lebih laju daripada gegelang dalam, gegelang luar akan tergelincir atau terpisah daripada gegelang dalam. Cekam jenis ini digunakan pada penghidup enjin yang berfungsi memutarkan roda tenaga dan aci engkol ketika menghidupkan enjin. Apabila enjin telah hidup dan berputar laju, gegelang luar akan terpisah daripada gegelang dalam. Selepas itu, roda tenaga dan aci engkol enjin bebas berputar mengikut laju operasi normal. |
excess baggage | bagasi lebihan | Aeroangkasa | Tiada | Berat bagasi yang melebihi had yang dibenarkan kepada penumpang dan dikenakan bayaran tambahan. Lazimnya berat bagasi yang diperuntukkan kepada seorang penumpang ialah 20 kg.,Kadar penggunaan bahan api per unit kuasa.,Kipas yang terletak di hadapan dan di luar bekas enjin serta berpusat pada laju kipas pemampat.,Berat bagasi yang melebihi had yang dibenarkan kepada penumpang dan dikenakan bayaran tambahan. Lazimnya berat bagasi yang diperuntukkan kepada seorang penumpang ialah 20 kg. |